Playstation – Casa independenților

Playstation nu este deloc străină titlurilor indie, fiecare an aducând titluri noi pentru gigantul japonez, făcute de studiori mai mici, dar cu atenție deosebită la detalii și care aduc produse la prețuri mult mai mici decât ale jocurilor AAA, minus problemele tehnice cu care se confruntă constant I.P.-urile mari.

Surprinzător! Nu este produs de thatgamecompany

Abzû este un nou joc indie exclusiv Playstation, marcând debutul studioului Giant Squid și a fost marketat proeminent ca fiind produs de directorul creativ al jocului Journey, premiat cu nenumărate premii GOTY în 2012, iar acest lucru este evident pe tot parcursul poveștii, asemănările între cele două văzându-se de la o poștă. Dar este asemănarea între două lucruri un lucru rău? În unele situații este clar ca da, așa cum filmele produse de Asylum scot fake-uri grosolane pe bandă rulantă (Transmorphers, Titanic 2, Android-Cop și alte mizerii de buget redus) încercând să copieze filme mult mai cunoscute ca să capitalizeze asupra necunoștinței oamenilor, iar EA Sports scot un FIFA nou anual, care ajunge la prețuri de 100€ la lansare, dar fără să rezolve problemele tehnice și de gameplay care persistă de ani de zile, vânzând în proporție de 90% același joc (nu-mi dau seama cum am reușit să pomenesc despre FIFA în recenzia pentru un indie, dar mă bucur că am făcut-o!). Abzû cade, din fericire, între variantele pozitive, asemănările cu Journey și, uneori, Flower sau FlOw nefăcând altceva decât să-i complimenteze appeal-ul și originalitatea.

Gameplay și Atmosferă

Abzû este un joc de explorare subacvatică, cu controale simple și receptive, limitând veșnica problemă în care porțiunile de gameplay sub apă te fac să urăști întreg jocul. Level design-ul este simplist și liniar, cu un simț artistic deosebit, fiecare nivel având o paletă diferită de culori vibrante care le diferențiază, unele lăsându-te să explorezi în voie, în timp ce altele te trag printr-un curent de apă la viteze frenetice.

Personajul cu care joci este un scufundător fără nume, dar care ascunde mai multe surprize decât dă impresia inițial. Jocul constă în puzzle-uri ușoare și foarte puține secțiuni, spre finalul jocului, în care ai “inamici”. Scopul constă în explorarea unei lumi subacvatice care ascunde câteva secrete neașteptate, colecționând stele de mare, înotând cu delfini, rechini sau balene și eliberând nenumărate specii de pești, având timp și să presare un moment à la girafele din The Last of Us. Există statui pe care te poți opri să meditezi și să urmărești ce se întâmplă în jurul tău, mai exact să vezi pești mari mâncând pești mai mici (“You have earned a Trophy”), aceste porțiuni fiind neașteptat de chill datorită muzicii. Și apropo de muzică…

Muzica

Coloana sonoră a lui Abzû este compusă de Austin Wintory, același responsabil și pentru muzica din Journey. Făcând abstracție de premiile câștigate de acesta, în ambele jocuri coloana sonora este excelentă, fiind elementul perfect de combinat cu jocul simplist și efectele vizuale impecabile. Sfatul meu, daca vrei să faci o pauză scurtă de la jocurile de acțiune, ia Abzû sau oricare joc thatgamecompany (Journey, Flower, flOw), o pereche de căști și enjoy!

Abzû pare, în final, un caz fericit de joc original, chiar dacă își permite să se inspire consistent din alte părți. Este un joc cu foarte puțină acțiune și e alternativa mult mai ieftină pentru mersul la scufundări. Este un produs artistic, până la urmă, care nu va fi pentru toată lumea, dar pentru cei pasionați de indie-uri (și completarea de trofee 100%), atmosferă relaxantă și muzică instrumentală de top, este una din ofertele cele mai bune din 2016.

Data Lansării : 2 August 2016

Preț PSN: 90 Ron (se găsește constant la reduceri)