Și real și virtual

Universul Arkham este unul dintre cele mai populare din gaming-ul actual, cu studioul londonez Rocksteady reușind să rupă regula de titluri proaste venite odată cu obținerea de licențe cu nume mari. Developerul englez a produs o întreagă trilogie de succes (Arkham Asylum, Arkham City și Arkham Knight), iar acum, în 2016, au revenit cu un titlu nou, de data aceasta exclusiv pentru noul headset de realitate virtuală al celor de la Sony, Playstation VR. Jocul se numește Batman Arkham VR și este o nouă poveste care, deși se petrece în perioade trilogiei originale, are propria ei identitate și nu influențează sau completează în niciun fel continuitatea deja existentă.

Fii Batman!

Ca un veteran al seriei, am intrat cu așteptări mixte în Arkham VR, fiind clar de la început că elementele care au făcut seria originală celebră nu vor fi prezente aici, sau cel puțin nu în totalitate, dar am fost suficient de curios încât să vreau să aflu în ce direcție ar putea merge un titlu de genul ăsta. Marketingul jocului a promovat ideea de a deveni Batman cum nu s-a mai putut până acum și, spre meritul lor, cei de la Rocksteady chiar au reușit să creeze o experiență deosebită. Imediat după ce îți pui casca și îți alegi metoda de a juca (stând sau în picioare), încăperea în care butonezi Dualshock-ul de atâta vreme, dispare! Te găsești privind cerul familiar din Gotham City, prin ochii unui foarte tânăr Bruce Wayne care iese de la film cu părinții lui. Deși e ușor de prezis ce urmează să se întâmple, factorul wow datorat imaginii de 360 de grade schimbă cu totul felul în care percepi evenimentele la care ești martor. Intrarea în Batcave și echiparea în costumul lui Batman au rolul unui scurt tutorial pentru controllerele Move, necesare jocului, iar faptul că te privești în oglindă și îți vezi personajul preferat din copilărie repetându-ți gesturile idioate pe care, inevitabil, le vei face, realizezi cât de multă imersiune există în toată treaba asta cu VR-ul. Appeal-ul unui joc ca Arkham Knight este incontestabil, cu o grafică impecabilă și modele de personaje care sunt, discutabil, cea mai bună versiune a lor, dar Arkham VR te pune efectiv față în față cu ele și oricât de bine ar arăta Nightwing pe un ecran Full HD, nu poți realiza diferența până când nu-l vezi pe Penguin privindu-te direct în ochi.

Arkham VR – ca joc

Gameplay-ul nu e punctul forte pentru Arkham VR, dar aici mă refer strict la faptul că nu l-aș fi recomandat nimănui dacă se juca normal pe un televizor, fără headset-ul VR. Totul este destul de simplu, gameplay-ul constând în interacțiuni cu anumite obiecte din jurul tău, rezolvarea de câteva puzzle-uri ușoare și analizarea unor cazuri de crimă, fără să ai parte de acțiunea cu care seria Arkham ne-a obișnuit. Totul funcționează specific, fără ca jucătorul să poată rupe liniaritatea interacțiunilor și a poveștii. Există obiecte pe care le poți distruge, lua sau îmbina, dar în mare te vei limita la urmarea pașilor dați (aproape) mură în gură, doar sfârșitul jocului aducându-l pe Riddler în ecuație cu o serie de trofee care au rolul clar de a te ține un pic mai mult cu casca pe cap.

Arkham VR – ca experiență

Pot spune cu ușurință că motivul principal pentru care merită încercat Arkham VR este experiența unică pe care acesta o oferă. Confortul casei tale dispare instant și lumea în care ești plasat devine atât de convingătoare încât ești într-un adevărat pericol să dărâmi ceva în jurul tău din simplul fapt că uiți că ești într-un joc și vrei să explorezi fiecare colțișor. Tot ce faci cu Playstation VR apare pe televizorul tău, așa că lumea din jur vede (oarecum) exact același lucru ca și tine, dar nu poți să-ți dai seama dacă vrei să încerci așa ceva dintr-un video sau uitându-te la altcineva. Arkham VR este o experiență și greu să-ți dai seama dacă vrei să o încerci doar vazând clipuri pe YouTube.

“Return to Arkham”

Arkham VR nu este deloc lung. Poate dura în jur de 90 de minute să termini povestea (mult mai puțin dacă îl joci și a doua oară), urmărind o serie de cazuri de crimă. Ca Batman, trebuie să cauți indicii pe care trebuie să le pui cap la cap, revenind în câteva locații cheie ale francizei. Nu este o narațiune care să câștige premii, dar are destul de multe subtilități către celelalte jocuri din serie, și da, ajută să le fi jucat înainte de a intra în Arkham VR pentru a le întelege pe deplin. Câteva personaje cheie din universul Arkham revin, iar perspectiva VR le pune într-o lumină cu totul nouă care mă face să-mi doresc și o continuare în acest format.

Fără bătăi (a.k.a. dureri) de cap

VR-ul este o tehnologie nouă, iar unele titluri (ex. DriveClub VR) au dat de înțeles că poți avea un motion-sickness destul de pronțat. Nu este cazul la Arkham VR cu care este ușor să te obișnuiești, doar sunt momente în care ai impresia ca joci Baba-oarba și nu mai ai habar unde ești și în ce direcție te uiți. Experiența poate diferi de la om la om, iar pentru cei cu sensibilitate la mișcări există mereu posibilitatea de a juca stând jos, fără mari diferențe.

Arkham VR este, cu siguranță, o experiență pe care o recomand. Gameplay-ul subțirel este compensat pe deplin de atmosferă și revenirea ca niciodată în Gotham City, iar faptul că acum, scriind acest review, încă îmi văd mâinile acoperite de mănușile lui Batman imi este clar că Arkham VR este o aventură care complimentează cu efect pozitiv restul seriei.

Funny story

Încercând cu ocazia asta VR pentru prima dată, mi s-a părut normal să le pun și părinților mei (56 și 59 de ani) casca pentru câteva minute, iar răspunsul lor a fost extrem de pozitiv. Pentru doi oameni cu zero interes pentru gaming, Arkham VR a fost ceva cu totul deosebit, amuzant și care i-a convins să-și dorească să încerce și alte jocuri de genul ăsta.