O lume nouă

Realitatea virtuală a părut mulți ani o promisiune greu de ținut, cu nenumărate filme și desene animate dând de înțeles că este posibilă. Sony a lansat recent Playstation VR, compatibilă cu consolele PS4 și PS4 Pro, un headset bazat pe acest tip de realitate și care promite o experiență de gaming (și nu numai)  revoluționară.

Ce avem în cutie

Playstation VR vine sub forma unui pachet destul de consistent. Headset-ul este piesa de bază, cu un design futurist și care este ușor de aplicat indiferent de user. Acesta se poate lărgi sau strâmta după nevoie, dar oferă și posibilitatea ajustării porțiunii de “ochelari” pentru a facilita focalizarea. Legătura între PS4 și Playstation VR se face printr-o unitate de procesare, o mini-consolă cu suport HDMI,  și un mod de ajustare pentru a face loc, unde este cazul, cablurilor. Din păcate, PSVR nu este un headset wireless, iar întreg set-up-ul necesită destul de multă căblăraie. Pachetul vine și cu o pereche de căști, dar poți folosi orice altă alternativă cu mufă jack de 3,5mm. Ar fi de ținut cont că pot exista probleme pentru căștile over-ear ale căror design nu se potrivește prea bine cu headset-ul. Există variante pre-order cu Playstation Camera și controllere Move incluse  pe care le și recomand, camera fiind necesară citirii mișcărilor PSVR-ului, dar nu se găsește în fiecare pachet, cei de la Sony presupunând că mulți jucători o dețin deja, iar controllerele Move sunt indicate sau chiar obligatorii pentru câteva titluri de lansare.

Ce jucăm pe Playstation VR

Noua “jucărie” Sony nu duce lipsă de titluri în fereastra lansării. Există variante VR pentru câteva nume deja consacrate pe PS4 ca Until Dawn: Rush of BloodDriveclub, NBA 2k17 sau Batman: Arkham VR (review aici: Arkham VR Review ), dar și VR Worlds, o colecție de experiențe care profită din plin de puterea PSVR, oferind o gamă variată de experiențe ideale pentru cei nou veniți în realitatea virtuală, cu porțiunea London Heist vedetă clară și o experiență obligatorie pentru oricine încearcă noul headset de la Sony. Există și exemplul Rise of the Tomb Raider care oferă suport VR pentru DLC-ul Blood Ties, acesta putând fi începutul unui trend binevenit în care developerii își dezvoltă jocurile cu porțiuni compatibile cu PSVR pentru a oferi o nouă perspectivă în lumea creată de ei.

Este de menționat faptul că pe magazinul online pentru România nu se găsesc încă titluri VR, oricine deține sistemul fiind nevoit să apeleze la store-urile de US sau UK.

Ce simțim când punem headset-ul

Prima impresie când interacționezi cu jocurile nu este deloc cum te aștepți, în mare parte pentru că, din video-urile prezente pe YouTube, acestea nu conving că rup gura târgului în ce privește grafica sau gameplayul. Trecrea bruscă de la livingul pe care îl cunoști la un loc total nou, mult mai mare și complimentat de suportul audio 3D pentru căști, te face să pierzi contactul cu realitatea din prima secundă, în mare parte datorită realismului neașteptat pe care îl oferă Playstation VR. Personajele cu care interacționezi sunt credibile și neașteptat de palpabile, iar momentele în care cobori spre fundul oceanului sau cu liftul spre The Batcave te vor face să deschizi ochii mari de mirare și, foarte probabil, se va lăsa cu nevoia de a sta jos din cauza neobișnuinței. Există riscul de motion sickness, mai ales în cazul Driveclub care, deși se controlează foarte arcade, nu va fi pentru toată lumea sau, cel puțin, nu pentru perioade lungi de timp.

Adevărul gol-goluț

Playstation VR este un gadget impresionant și cu mult potențial pentru viitor. Momentan este doar o periferică a PS4-ului și cred că acolo îi este cel mai bine. Pentru cine își permite acest sistem costisitor (1800 lei când se va lansa în România), PSVR este o alternativă ocazională foarte atractivă pentru deținătorii de console Sony, dar nu există niciun motiv pentru ca acesta să devină standardul. Appeal-ul realitatății virtuale este experiența pe care o oferă  și nu gameplay-ul sau efectele vizuale ultra-realiste, acestea din urmă fiind mai bine lăsate consolelor și PC-urilor, VR-ul având timp suficient să-și găsească piața.