Cu două episoade sub centură, Taboo, noua miniserie BBC/FX, dă impresia că are potențialul de a fi un highlight pentru noutățile TV de anul ăsta. Povestea lui James Keziah Delaney (Tom Hardy) intră în viteza a doua, cu rotițele planului său începând ușor să se miște, lăsând totodată loc pentru și mai multe întrebări.

Spuneam în review-ul primului episod cum revenirea lui Delaney la Londra a creat mare vervă, în special pentru puternica East India Company despre care aflăm acum de la fostul avocat al bătrânului Delaney că era stăpână pe tot ce mișca, pe apă, pe uscat și avea tentaculele întinse în tot ce transpira în oraș și nu numai. Aparent o forță prea puternică și pentru un personaj capabil ca James, East India a reușit să atragă și o atenție nedorită din partea familiei regale, în special a prințului regent, cu Mark Gattis (Sherlock) de nerecunoscut sub toate proteticile și libidinos din cale afară, dar cu mare efect. Delaney începe să mute pe mai multe fronturi, cumpărând o navă costisitoare și recrutând pentru echipajul său. Atticus (Stephen Graham), o mai veche cunoștință de-a lui este prima oprire și oferă unul din cele mai memorabile concursuri de măsurat mădulare (normal că la figurat!) din câte îmi pot aminti. Reunirea are loc după ce Atticus îi fură calul lui Delaney -pentru că așa se salutau vechii prieteni atunci – și face și cu ochiul un pic la cât de mizerabilă era viața lor: “-care e cel mai mic lucru pe care l-ai întâlnit?” “-bunătatea umană”.

Revenirea lui James și revendicarea moștenirii lăsate de tatăl lui îi pune o țintă imensă pe spate. Winter, o spioană neașteptată și fiica de 13 ani a matroanei din primul episod, îl previne de intenția “omului cu dinte de argint” de a-l asasina. James îi scufundă nava misteriosului ucigaș, dar fără să-l găsească, deși aflăm ulterior că soțul Zilphei (sora lui vitregă) este implicat . Nu dispare însă problema East India, de departe cea mai dornică să-l vadă la câțiva metri sub pământ, liderul Companiei, Sir Stuart Strange (Game of Thrones), arătându-se dispus să calce pe capete ca să recupereze Nootka Sound, teritoriul lăsat în urmă de bătrânul Delaney. Apropo de ‘nea Horace, de care știam doar că e nebun și își consuma etatea gâlgâind bere proastă, episodul al 2-lea aduce o nouă piesă importantă. La citirea testamentului, James este huiduit ca pe stadion de toți cei căruia le datora bani tatăl său, dar rezolvă situația like a boss aruncând pe masă 215£ și 17 schillingi – totalul datoriilor, câștigând câteva puncte de simpatie cu publicul, fără să anticipeze ce va fi probabil cel mai mare obstacol în construirea viitorului său imperiu naval (The Delaney Trading Company): Lorna Bow (Jessie Buckley), sau mai bine zis Lorna Delaney.Se pare că deși bătrân și cu mințile lăsându-l încet încet, Horace și-a petrecut ultima parte din viață în compania unei tinere actrițe, iar politica o face acum co-deținătoare a Nootka Sounds după căsătoria discretă a celor doi din Irlanda. Cei de la East India văd imediat oportunitatea de a presa pentru recuperarea teritoriului, o misiune mult mai ușoară acum, mai ales în cazul în care James și-ar pierde subit viața, după vorbele lui însuși Stuart Strange.

Episodul al 2-lea nu duce lipsă de scurte flashback-uri din vremurile lui Delaney în Africa și vedem un interes mare de-al lui pentru comerțul de sclavi, mai exact faptul că nu-l agreează deloc, lucru evident după ce descoperă că și East India se ocupa de așa ceva când navele lor se aflau în tranziție pe teritorii spaniole. James are mâinile ocupate, dar găsește timp între incantațiile lui tribale să aibă o scurtă reunire cu Zilpha, sora lui vitregă, cu care aflăm acum că aveau o relație frate/soră mai neobișnuită, în genul Jaime/Cersei de neobișnuită, iar atracția ei pentru fratele său este evidentă și o reluare a relației lor pare inevitabilă.O să fie interesant de văzut în ce direcții va merge Taboo pentru cele 6 episoade rămase, cu posibilitatea întinderii firelor narative, în special pe cele politice, unde e de așteptat implicarea americanilor care au avut o prezență interesantă prin spionul Dumbarton (Michael Kelly), dar și să vedem cum va continua James după tentativa eșuată de a-l omorî și dacă natura lui tribală va merge mai departe de mâncat din oameni care vor să-l înjughie pe străzi întunecate.

Taboo revine în 21 ianuarie cu al treilea episod și sper să mențină tonul crescând în ce privește calitatea, iar pe cât de dezgustătoare pare Londra epocii respective, pe atât de mult e tot mai interesant de petrecut mai mult timp acolo…