Split este cel mai recent film a lui M. Night Shyamalan și marchează o revenire de formă pentru regizor după câteva rateuri monumentale ca The Happening, After Earth sau Avatar – The Last Airbender.
Premiza este foarte promițătoare, cu James McAvoy (seria X-men, Wanted) în rolul lui Kevin… și mulți alții, fiind un om care suferă de TID, o boală care face 23 de personalități diferite să trăiască în corpul lui. Actorul britanic rupe norma aici, cu o serie de personaje jucate excelent, de la un om obsesiv-compulsiv obsedat de curățenie, la o femeie tip profesoară-severă și până la un copil de 9 ani, printre multe altele.

Una din personalități răpește trei fete la începutul filmului și le ține într-o cameră foarte similară cu cea din 10 Cloverfield Lane, tonul filmului înclinând spre ceva asemănător, dar M. Night are destui ași în mânecă încât Split să nu devină previzibil. Ana-Taylor Joy (The VVitch) are o apariție neașteptată în rolul lui Casey Cooke, una din cele trei fete răpite, care printr-o serie de flashback-uri devine un personaj aproape la fel de interesant ca și Kevin.

Mare parte din expoziția filmului este facilitată de Dr. Karen Fletcher (Betty Buckley), psihologul care a urmărit cazul lui Kevin ani de zile și este foarte implicată în viețile tuturor personalităților lui ca un părinte grijuliu. Ea are conversații cu diferite versiuni ale condiției lui Kevin și arată multă capabilitate în ciuda vârstei înaintate. Notițele ei ajută la înțelegerea bolii și te poate face chiar curios să cauți mai multe informații despre ea după ce vezi Split.

Filmul nu duce (surprinzător) lipsă de acțiune și e destul de greu la final să-l bagi într-o singură categorie. Există momente de umor, unele chiar WTF!?, dar are și părți dramatice la care nu ai cum să rămâi indiferent. Psihologia lui Kevin este principalul punct de atracție aici, conflictul dintre “locatarii” minții lui fiind foarte bine pus la punct și interesant de explorat pe viitor.

Split este un film foarte bun, dar este greu să-i faci un review fără să dai prea mult din casă și să-i strici surprizele de care are parte din plin. Shyamalan ne-a obișnuit ca filmele sale să aibă un twist, o întorsătură total neașteptată, iar cel de aici va fi evident când va pica și cred că este cel mai bun de până acum. Următorul lui film va fi unul foarte anticipat.