Hell or High Water este cel mai recent film al regizorului scoțian David Mackenzie, un neo-western nominalizat pe bună dreptate la Oscar pentru cel mai bun film, cu o poveste captivantă despre doi frați, spărgători de bănci, personaje excelent jucate și o parte a Americii care nu prea apucă să se facă văzută în filme. Hell or High Water a fost lansat în august, înainte de toată agitația de award-buzz și este unul din filmele cu mai multă acțiune decât contracandidatele sale la Oscar.

DistribuțiaFilmul are un aparent aer indie, dar actorii prezenți sunt nume grele de la Hollywood. Chris Pine ne-a obișnuit recent să fie imaginea francizei Star Trek și va apărea în 2017 în foarte anticipatul Wonder Woman, făcând și roluri recente de comedie (Horrible Bosses 2) și dramatice (People Like Us) bunicele, dar în Hell or High Water dă cea mai bună reprezentație a lui, atingând mereu notele potrivite de dramatism, umor (unde este cazul) și construind o relație frățească foarte convingătoare cu personajul lui Ben Foster, Tanner Howard. Dacă pe Chris Pine îl văd cu un upgrade deosebit la ce oferă de obicei, Ben Foster este de negăsit în rolul lui Tanner, fratele mai mare a lui Toby (Pine), un fost pușcăriaș. Actorul a luat câteva kilograme și este de nerecunoscut față de rolurile sale mai vechi. Foster joacă excelent rolul fratelui mai mare și mai eratic a lui Toby, personalitățile lor contrastante făcând parteneriatul lor unul foarte credibil și fascinant de urmărit.

Însuși the Dude, Jeff Bridges, este prezent în Hell or High Water în ceea ce este foarte probabil genul lui preferat de rol. Personajul său, Marcus Hamilton, este polițistul texan old-school (a nu fi confundat cu Chuck Norris) pe urmele celor doi frați, într-un joc de-a șoarecele și pisica demn de toată admirația. Se vede că Bridges se simte bine în rolul de cowboy mustăcios, actorul mergând pe mâna unui accent ușor bolborosit care vine mănușă personajului (dar recomand subtitrări). Bridges are câteva interacțiuni dramatice foarte solide cu restul distribuției și o relație foarte amuzantă cu Alberto (Gil Birmingham), în genul de parteneriat/prietenie în care cei doi se jignesc la foc automat, dar camaraderia devine evidentă atunci când nu mai e loc de glumă. Relația celor doi aduce foarte mult cu alt duo cunoscut de oameni ai legi, Hank și Gomez din Breaking Bad și nu m-ar mira ca relația lor să fi servit ca sursă de inspirație.

“Mâinile sus!!!”

Hell or High Water îi vede pe cei doi frați, Toby și Tanner, spărgând o serie de bănci, dar este diferit de alte filme de acest gen ca The TownBonnie & Clyde sau Inside Man. IMDb-ul dă de gol motivul fraților Howard în synopsis, dar dacă nu ai văzut filmul încă, ar fi indicat să intri în el fresh și să afli motivul spargerilor atunci când este momentul. Ideea e că nu o fac de plictiseală sau pentru senzația de adrenalină, iar povestea este foarte puternică aici pentru că se menține fără incoerențe, toate motivațiile personajelor fiind ancorate în mediul plauzibilului.

Hell or High Water este unul din titlurile cu mai multă acțiune de la Oscarurile de anul ăsta, dar nu se desfășoară într-un ritm amețitor. Regizorul David Mackenzie a avut grijă să acorde suficient timp fiecărui personaj să fie construit în așa fel încât să-ți fie ușor să rezonezi cu ei. Relația celor doi frați este pusă la punct foarte bine, la fel și cea dintre cei doi polițisti, dar și interacțiunile ulterioare cu celelalte personaje mai mici, iar tot ce ține de acțiune este foarte realist, neexistând momente Rambo sau rezolvări extrem de convenabile de a ieși dintr-o situație grea. Este foarte ușor să intri în atmosfera filmului datorită muzicii country prezentă la tot pasul, a peisajelor rurale și a micilor orășele filmate superb, această producție fiind un alt exemplu că e mai bine să creezi o poveste restrânsă și personală pentru a face un film foarte bun decât să mărești inutil miza.

Hell or High Water este unul din filmele mele preferate de anul trecut și un exemplu de cum poți face un film care să fie atractiv atât pentru iubitorii de acțiune cât și pentru cei cu înclinații spre dramatism. Chris Pine, Ben Foster și Jeff Bridges rup norma cu trei dintre cele mai bune personaje ale anului, iar eu îi voi acorda filmului lui David Mackenzie nota: