Guerilla Games, studioul cunoscut în ultimii zece ani pentru seria de shootere Killzone, și-a asumat un risc cu noul lor IP, Horizon Zero Dawn, un joc exclusiv pentru Playstation 4 și mult mai ambițios decât orice au făcut până acum. Horizon este un action-RPG open-world, cu o lume densă, plină de activități și o premiză originală, dar poate confirma așteptările mari pe care lumea le are de la aventura protagonistei Aloy?

O bijuterie tehnică!Nu poți spune în ziua de azi că ducem lipsă de jocuri cu grafică superbă, dar Horizon Zero Dawn ridică ștacheta pentru efecte vizuale posibile pe Playstation 4! Cei de la Guerilla Games au creat o lume care impresionează vizual, plină de culori vibrante și cu probleme tehnice aproape inexistente. Fiind open-world, Horizon beneficiază de un ecosistem complex cu vreme dinamică și un ciclu noapte-zi care te poate face ușor să renunți la acțiune și să stai să admiri soarele cum răsare printre copacii unei jungle sau cum apune după un munte înzăpezit.

În cele peste 40 de ore de gameplay am întâlnit un număr redus de glitch-uri care nu-mi permiteau să ma mai mișc sau mă lăsau suspendat în aer, dar doar de 2-3 ori. Am remarcat și câteva ușoare nesincronizări de lip-sink în timpul conversațiilor, dar aproape insesizabil dacă nu le urmărești foarte atent pentru că modelele pentru personaje sunt foarte bine realizate și, în general, Horizon Zero Dawn nu calcă strâmb prea mult și oferă o experiență aproape perfectă din punct de vedere tehnic, mai ales când te gândești că înghesuie conținut care să-ți ocupe lejer peste o sută de ore.

Preistorie futuristăPovestea din Horizon Zero Dawn are loc la sute de ani după zilele noastre, după ce un eveniment apocaliptic a ras marea majoritate a populației și a lăsat restul oamenilor să trăiască primitiv într-o lume dominată de dinozauri și animale robotizate. Jucătorii vor intra în pielea lui Aloy, o anti-prințesă Disney născută în dizgrație datorită legilor semi-primitive ale perioadei. Aloy este o vânătoare înnăscută, antrenată de mică pentru a face față pericolelor din preistoria…postistoria? pre-post-istoria jocului! și îmi place că nu este deloc sexualizată doar de dragul de a o face așa.

Timpul efectiv pentru a face misiunile principale nu e foarte mare și cred că e posibil să termini povestea în 15 ore, dar recomand cât mai multe misiuni secundare pentru a ajunge la ultima misiune cu cât mai multe upgrade-uri și un număr mai mare de aliați. Harta din Horizon, deși nu e imensă, oferă foarte multe activități și face tot posibilul să nu devină repetitive. Inițial mi-a fost frică să nu dea într-o direcție “Ubisoft” în care trebuie să urci într-un punct înalt ca să-ți fie dezvăluită harta și de acolo să ai quest-uri trase la indigo în toate districtele, dar cei de la Guerilla Games au reușit să creeze o experiență RPG suficient de variată încât să atragă comparații de design al misiunilor cu The Witcher 3.

Horizon Zero Dawn te lasă să interacționezi cu o serie lungă de personaje secundare foarte colorate prin obișnuitele ramuri conversaționale. Lumea post-apocaliptică e plină de istorie și poți opta pentru a pune întrebări ca să afli mai multe lucruri de la NPC-uri, dacă nu te deranjează câteva minute de expozițiune. În ce privește deciziile importante care ar putea influența cursul poveștii, Aloy va avea mereu trei variante cu care să răspundă, marcate mult prea evident cu o inimă, un creier sau un pumn, fiecare variantă cântărind mai mult sau mai puțin la cum ca fi croită narațiunea mai departe. Asta a fost cea mai mare hibă a mea cu Horizon pentru că nu am simțit niciodată că ar exista o miză prea mare și nu a fost nevoie să pun pe pauză ca să mă gândesc lung și bine la ce decizie să iau și în final nu am rămas cu vreuna de care să-mi pară rău.

GameplayPe partea de gameplay, Horizon Zero Dawn se comportă pe cât de bine te-ai aștepta: Aloy găsește un așa numit Focus în porțiunea de tutorial, practic un device gen Google Glasses care funcționează ca un detective mode, eagle vision, survival instinct sau orice altă metodă care să-ți dea mură-n gură ce trebuie să urmărești. Arma ta principală va fi, sau mai bine zis, vor fi arcurile, care variază de la cele tradiționale cu săgeți simple, până la cele mult mai complexe care să-ți dea un avantaj când ai în față animale mecanizate uriașe.
Horizon îmbină, practic, elemente din toate jocurile posibile, de la Tomb Raider și Assassin’s Creed până la The Witcher și aduce suficient din fiecare încât să nu copieze și să rămână original în felul lui. În mare, jocul funcționează ca un shooter third-person în care poți opta pentru a distruge/omorî tot sau pentru varianta stealth…eu recomand să faci prăpăd, mai ales după ce îți îmbunătățești abilitățile un pic pentru că atunci devine foarte distractiv!

Aloy va putea folosi și un device de override prin care poate “îmblânzi” roboți, fie pentru a-i călări ca să parcurgi distanțe lungi mai repede, fie ca să-i ai de partea ta împotriva altor mașinării care lasă piese importante după ce sunt distruse. Absolut tot ce găsești în joc poate fi upgradat, de la abilitățile lui Aloy la arme și chiar poți face un quest extrem de lung ca să obții o armură care te face aproape invincibil(ă).

Verdict

Horizon Zero Dawn este cu ușurință unul din cele mai fun jocuri pe care le-am încercat în ultima vreme, cu grafică și gameplay superbe, appeal care te face să vrei să termini tot ce e pe harta plină de activități și o protagonistă care va fi una din mascotele Playstion multă vreme de acum încolo. Aloy este un personaj cu care îți va face plăcere să petreci câteva zeci de ore omorând roboți uriași sau doar pierzând timpul aiurea în peisajele superbe. Un candidat serios pentru Game of the Year!