Filmulețul ăsta (1h 20m) m-a făcut să vreau să-l revăd imediat după ce l-am terminat și mă face să vreau să încerc mai multe anime-uri pe viitor. Ghost in a Shell, regizat de Mamoru Oshii, a apărut în 1995, când Friends era încă un serial nou și de unde comparația asta? Pentru că văzând primul sezon din Friends, trecând peste faptul că e o comedie, mă gândeam cât de mult era înaintea vremurilor lui și acum pot să spun același lucru și despre Ghost in a Shell.Pentru un film ieșit acum mai bine de 20 de ani, Ghost in a Shell dă dovadă de o gândire progresivă ieșită din comun și e mult mai ambițios în gândire decât m-aș fi așteptat. Există aici câteva urme de 2001 – Odiseea Spațială pentru felul în care e percepută inteligența artificială și felul în care ar putea evolua, temă de bază în Ghost in a Shell unde conștiința (sau ghost-ul) multor oameni sau părți anatomice au fost mutate în corpuri robotice (sau shell-uri), de unde și numele.

Protagonista de pe afiș e Maiorul Mokoto Kusanagi, o polițistă-cyborg care și-a păstrat ghost-ul uman, dar alunecă mai mult spre partea artificială. Ea este o luptătoare de elită și shell-ul ei îi permite să se facă invizibilă, cu prețul defilării nud în public, lucru care i se pare perfect normal și îl face pe partenerul ei mare cât casa, Batou, să se rușineze ca un copil. Maiorul se găsește pe urmele unui hacker foarte periculos, The Puppetmaster, un AI născut efectiv din senin și unul din cele mai interesante personaje negative pe care le-am văzut vreodată, fără busolă morală, dar cu idei care au tot sensul din lume și o gândire trasată bine în nuanțe de gri.

Animația retro mi se pare mai reușită decât în multe alte filme mai recente gen The Killing Joke și vine cu un score orchestral superb, mai ales în partea de început când Major e creată. Ghost in a Shell nu e cu siguranță un film pentru copii, cu destulă nuditate și violență foarte grafică în scenele de acțiune foarte reușite.

Văzând anime-ul ăsta am înțeles de ce va avea în curând (31 martie) și o adaptare live-action. Datorită poveștii SF relevante și după mai bine de douăzeci de ani, personajelor aparent sterile care surprind cu umanitatea lor și animației japoneze unice, Ghost in a Shell e o realizare meritorie de toate laudele pe care le primește și aștept cu interes să o văd pe Scarlett Johansson ce face în rolul Maiorului.