…și fraza asta nu ar putea fi mai potrivită pentru că azi (13 aprilie) se împlinesc 40 de ani de când a fost lansat Star Wars (1977), acum cunoscut mai bine însoțit de subtitlul A New Hope, debutul celei mai populare francize de film de până în ziua de azi și un simbol cultural fenomen care a atins toate domeniile media și a adunat sute de milioane de fani de toate vârstele.

În prezent, saga Star Wars se bucură de o renaștere comercială în urma achiziției Lucasfilm de către Disney, cu o trilogie nouă care a dat deja un tun de peste două miliarde de dolari cu Episodul 7 – The Force Awakens, a extins și mai mult universul cu Rogue One, primul dintr-o serie lungă de spin-off-uri planificate, iar sfârșitul anului ne va aduce încă un colos de film, Episodul 8 – The Last Jedi. Star Wars se bucură de un succes comercial și critic imens în prezent, dar începuturile francizei nu au dus lipsă de hopuri în drum.

Începuturi tulburiToată perioada premergătoare lansării filmului a fost o întreagă telenovelă, cu critici puternice venite din partea regizorilor mari ale anilor ’70, constrângeri de buget și chiar nevoia de a zbura actorii cu avioane low-cost între locații, ba chiar George Lucas, omul care a creat universul Star Wars, a ales să meargă în vacanță în loc să fie prezent la premieră. Predicțiile pentru Box Office nu au fost deloc promițătoare, Steven Spielberg fiind singurul convins de potențialul filmului și ulterior opinia lui a fost cea mai precisă, Star Wars devenind primul film din lume care încasa peste 300 milioane de dolari.

Meet the Skywalkers, telenovela Galaxiei…

Star Wars este considerat acum al patrulea episod al sagăi, cinefilii mai tineri putând vedea și trilogia prequel pentru mai mult context, dar cred că istoria vagă din spatele originalului oferă o primă vizionare mult mai de efect, asta în cazul în care există oameni care incă nu l-au văzut. Filmul începe în plină dominare a Imperiului Galactic care conduce cu o mână de fier, are forțe militare net superioare oricărei opoziții și are de partea lui (probabil) cel mai badass personaj negativ, Darth Vader, unul din cei mai buni piloți/luptători ai Imperiului și adept al Forței, o putere semi-divină care a început să devină mai mult mit decât realitate. O serie de spioni rebeli reușesc să fure planurile de distrugere a unei super-arme, The Deathstar, capabile să facă praf o planetă cu un singur foc… deci miză serioasă. Planurile ajung la Prințesa Leia Organa (RIP Carrie Fisher) aflată intr-o misiune diplomatică și le rerutează spre baza rebelilor prin R2-D2 (Kenny Baker), un droid care nu spune prea multe, dar e însoțit de C-3PO (Anthony Daniels) care nu mai tace, deci cuplul perfect. Cei doi roboți ajung pe Tatooine, o planetă-deșert unde intră în mix Luke Skywalker (Mark Hamill), un tânăr fermier care, ajutat de Obi Wan Kenobi (Alec Guiness), ultimul cavaler Jedi (băieții buni), se va antrena în tainele Forței ca să încurce ploile Imperiului și a Sith-ului (băieții răi) Darth Vader. Luke, Obi Wan și cei doi roboți trebuie să o recupereze pe Leia și să o aducă la baza rebelilor, iar pentru asta au nevoie de un expert în contrabandă și îl cooptează pe Han Solo (Harrison Ford) care va deveni un etalon al băiatului rău cu inimă de aur și partenerul său loial, wookie-ul Chewbacca (Peter Mayhew). Toată trupa asta va face echipă pentru un scop comun pentru a distruge Deathstar-ul, dar nu fără să se lase cu consecințe grave, atât în grup, cât și în restul Galaxiei.

Tatăl efectelor specialeStar Wars rămâne un etalon al genului SF până în ziua de azi, în mare măsură datorită efectelor practice folosite și a platourilor impresionante construite pentru a recrea cât mai îndeaproape viziunea lui George Lucas. Prima mea vizionare a The New Hope în urmă cu 3-4 ani nu prea m-a convins, dar am simțit nevoia să-l revăd după Rogue One și acum am o cu totul altă percepție pentru originalul din ’77. Desigur, efectele speciale nu sunt la nivelul celor de azi, dar sunt mult înaintea vremurilor lui și o influență mare pentru departamentele SFX din vremurile noastre. Capitolul sunet nu se lasă mai prejos, legendarul John Williams câștigând un Oscar pentru score-ul său absolut magnific și ușor de recunoscut chiar și de către cei care nu au vazut vreodată Star Wars. Williams nu este singurul care s-a bucurat de succesul critic al lui A New Hope, epicul SF adunând un total de 10 nominalizări și 6 statui câștigate.Star Wars: A New Hope e unul din cele mai bune și influente filme făcute vreodată, punând bazele unui folclor fără egal în pop-culture și fiind extrem de relevant și popular în ziua de azi, 40 de ani mai târziu. Efectele speciale, personajele ultra-memorabile și atmosfera generală sunt demne de toată lauda și continua creștere a francizei mă face să mă bat singur pe umăr că i-am dat o șansă, chiar dacă destul de mult după copilărie. Aud de multe ori păreri ale oamenilor care nu au văzut seria și nu au de gând să îi dea o șansă, iar pentru cei care gândesc așa, există filmele mai noi ca The Force Awakens care ar face intrarea în universul creat de George Lucas mult mai ușoară. Star Wars este o capodoperă și un părinte al genului SF și merită pe deplin un…