Cunoscută pentru revoluționarea genului SF și înființând practic un nou gen, survival-horror (în spațiu), filmele Alien au avut o traiectorie asemănătoare cu navele seriei: Nostromo, Prometheus și cel mai recent Covenant. Clasicul lui Ridley Scott din 1979 a adus un nou sens ideii de izolare în spațiu, creând în același timp una din cele mai iconice creaturi extraterestre, Xenomorph-ul, iar James Cameron și-a adus stilul propriu pentru Aliens (1986), indiscutabil unul din cele mai bune filme de acțiune făcute vreodată.

Tot ce a urmat până la Prometheus (2012) este apă de ploaie, cu două continuări mediocre și două fuziuni cu seria Predator din care foarte surprinzător nu a ieșit mai nimic, dar revenirea lui Ridley Scott la timona francizei a adus un suflu nou, chiar dacă părerile despre expediția  navei Prometeu sunt împărțite atât la fani, cât și la critici. Fast forward în ziua de azi și veteranul regizor ne-a adus Alien – Covenant, un prequel pentru originalul său din ’79 și o continuare directă pentru Prometheus.Covenant face tot posibilul să respecte formula câștigătoare a francizei și urmărește echipajul navei titulare într-o misiune de colonizare a unei planete îndepărtate. Expediția este formată din androidul Walter (Michael Fassbender), o versiune îmbunătățită a lui David din filmul anterior, și, în rest, doar din cupluri, astfel fiecare moarte la mâna alien-ului va avea un dram în plus de greutate emoțională pentru personaje. Finalul Prometheus influențează direct evenimentele din Alien – Covenant, echipajul făcând o oprire neprogramată pe o planetă-paradis locuită doar de androidul David.

Ridley Scott a creat un film superb din punct de vedere vizual, cu accent mare pe efecte practice și o atmosferă oarecum asemănătoare cu Alien (1979). Tonal, noul film nu este foarte consistent și variază în mod neașteptat între cele trei acte, dar părțile survival-horror funcționează la parametri decenți, deși avansul tehnologic pare să-i aducă un dezavantaj. Acum 40 de ani nu era posibil să faci o creatură credibilă din efecte speciale, astfel echipa de producție a fost nevoită să apeleze la multe trucuri pentru a menține alien-ul cât mai înfricoșător, iar faptul că nu îl puteai vedea pe ecran prea mult se dovedește o idee genială și acum, decenii mai târziu. Covenant are două specii extraterestre: clasicul Xenomorph și Neomorph-ul, în caz că era neclar care era noutatea. Cele două sunt randate impecabil, dar faptul că le putem vedea destul de mult face wow-factorul să scadă un pic și uneori își pierd din aspectul horror spre finalul filmului.

Marketingul pentru Alien – Covenant a fost destul de ciudat, cu două clipuri lansate pe social media care nu apar deloc în film, deși ar fi putut aduce mai mult context poveștii. Una arată echipajul înainte de “hibernare”…

în timp ce a doua pare o extindere a finalului Prometheus…

E ușor să ratezi cele două clipuri, dar și văzute după încheierea filmului vor trezi suficiente “aha”-uri din partea celor care nu cunosc seria pe din afară.

La capitolul distribuție, Michael Fassbender este absolut stelar! Actorul joacă doi androizi diferiți ca design, David (cel vechi) și Walter (cel nou), scenele când ambii interacționează numărându-se printre momentele cinematice notabile ale filmului. Fassbender este crucial atât acțiunii filmului, cât și viitorului francizei, iar seria Alien e norocoasă să-l aibă! Katherine Waterston (Fantastic Beasts and Where to Find Them) este personajul feminin puternic, în genul lui Ellen Ripley, și e neașteptat de convingătoare în scenele de acțiune, cu suficiente momente care să facă publicul să țină cu ea. E drept, distribuția este măricică, dar când ai un echipaj în seria Alien, e clar că mulți vor fi carne de tun, o parte din ei chiar alunecând periculos spre prostie, dar voi saluta în schimb rolul făcut de Danny McBride, care dovedește că știe să joace și în roluri mai serioase.

În final, Alien – Covenant este un film ambițios pentru felul în care încearcă să lege o serie deja destul de întortocheată, dar nu uită să fie o experiență plăcută și o poveste interesantă. Ridley Scott revine la timona seriei cu un titlu apropiat calitativ cu Prometheus și zic asta din perspectiva cuiva căruia chiar i-a plăcut filmul ăla. Cu până la încă cinci posibile continuări anunțate, e îmbucurător că Alien – Covenant încilnă balanța spre părțile bune ale seriei.