Filmele! De pe vremea lui Chaplin cinematografia a fost un mediu de divertisment pentru oameni de toate felurile, un mediu care s-a lovit inevitabil de consumerism, iar acum nu mai poți face un film la Hollywood fără potențialul unei francize. 

Foarte multe lucruri simple din ziua de azi au devenit potențiale posibilități de a aduce profit, așa că studiourile mari de film au început să preseze talentul a.k.a. scenariștii și regizorii, să adopte formule tipice și practic să joace la sigur pentru a maximiza profitul. Un exemplu care vine repede în memorie este seria Transformers, o proprietate foarte iubită din anii ’80 care a devenit un cal comercial de bătaie, iar Michael Bay, omul numărul unu al francizei și regizor al celor patru (5 cu cel care urmează să apară) a trecut de la un prim film original și bine primit de fani la continuări aproape trase la xerox, cu spectacol vizual unic, dar cam atât. Seria a devenit un motor de marketing pentru ca Hasbro să vândă jucării, un model de business foarte profitabil pentru ei, dar nu mizează pe un lucru: iubitorul de film casual sau înfocat care se educă mai mult în fiecare an și gândește cu portofelul din ce în ce mai mult. Sigur! Transformers este oarecum o excepție pentru că scoate un film o dată la trei ani și alte studiouri evită în general să lanseze filme în aceeași perioadă datorită statutului de franciză miliardară pe care și l-a câștigat. E foarte posibil să spargă bariera cu nouă 0-uri și cu The Last Knight, poate și datorită ideilor… (ahem!) “împrumutate” de la The Fate of the Furious,  Logan sau Stranger Things, dar e greu de crezut că cineva își va aminti ce s-a întâmplat în film a doua zi.

Totuși, ce-i cu prezicerile astea?

Titlul articolului se explică singur, Holywood-ul se teme de profituri foarte mici pentru titlurile de vara asta, dar este asta o previziune recentă? Chiar deloc! Vara a fost mereu rezervată filmelor cu buget mare, cu mult spectacol vizual care să-ți facă poftă de pop-corn, dar ce s-a schimbat față de alți ani? În primul rând există o suprasaturație în rândul blockbuster-elor, cu trendul supereroilor atingând cote nemaivăzute, iar francize care debutau tradițional în lunile de vară, gen Star Wars, The Fast and the Furios sau X-Men, au început să-și mute lansările spre sezonul de toamnă/iarnă sau chiar să-și încerce norocul la începutul anului când nu au concurență prea mare, Deadpool fiind un exemplu clar de marketing ca la carte pentru o astfel de strategie. 

Deci previziunile de cinema-uri mai goale pentru vara asta au ceva vechime, iar dacă filmele cu buget deja lansate anul ăsta au cunoscut un succes financiar considerabil (FF8, Logan), luna mai ne-a dat deja un prim flop. Dacă Guardians of the Galaxy – vol. 2 s-a bucurat de un debut solid, nu în mică măsură datorită etichetei Marvel/Disney – sinonime cu tipăritul banilor – epicul medieval al lui Guy Richie, King Arthur : Legend of the Sword, a debutat lamentabil în primul weekend, încasând conform Box Office Mojo doar 15 milioane $ contra unui buget de peste zece ori mai mare, la care se pot pune încă 100 milioane $ pentru marketing. Situația lui King Arthur poate fi un semnal pentru studiourile care încearcă să forțeze profit din reimaginările mai întunecate sau cu elemente fantastice ale unor prorietăți deja binecunoscute și n-ar fi o surpriză să vedem din ce în ce mai puține povești de genul ăsta pe viitor. Pentru filme care nu performează cum trebuie mai există totuși speranța profitului global care începe să mai scoată unele filme din impas și să nu uităm de China, o nouă piață cinematografică extrem de prietenoasă și profitabilă.King Arthur nu este singurul film căruia i s-a prezis un box office slab. Luna mai va aduce încă un titlu cu grad de risc, deși nu e cazul unei producții originale, ci o continuare a unei francize deja profitabile: Pirații din Caraibe 5, un uger muls cu mare succes de Disney până acum, dar există un twist! Johnny Depp, odată un răsfățat al industriei, acum este considerat otravă pentru încasări, cu o apreciere critică în continuă scădere. Pirații din Caraibe este încă o franciză cu propria formulă, care stă mult în appeal-ul maimuțărelilor lui Depp și rămâne de văzut dacă oamenii s-au săturat de ele sau nu, mai ales cu publicitatea negativă din jurul actorului din ultima vreme legată de violența domestică. Situația e alta pentru Mumia, o altă serie cu tradiție care își dă un refresh anul ăsta, cu Tom Cruise în rolul principal. Veteranul filmelor de acțiune a avut câteva hituri în ultima vreme și puterea lui de box office ar putea înclina balanța spre un succes.

Până la urmă cine câștigă și cine pierde?

Un pariu sigur pentru succes este Spiderman – Homecoming, considerat cel mai profitabil personaj din domeniul comics, acum susținut de mașinăria de marketing Disney și cooptându-l pe Robert Downey Jr. în rol secundar, dar foarte probabil cu un salariu colosal. Noul Spiderman, Tom Holland, s-a bucurat de o primire excelentă după debutul în Captain America – Civil War și este considerat deja cea mai bună iterație a personajului, iar appealul lui Downey la public va ajuta din plin la maximizarea profiturilor.

În tabăra vecină, în schimb, cel mai popular personaj feminin de benzi desenate, Wonder Woman, va avea în sfârșit propriul ei film după 75 de ani de existență. Cu trendul feminist la un nivel mai ridicat ca niciodată, aventura Dianei Prince are și o femeie regizor, Patty Jenkins, și lumea așteaptă cu interes filmul, deși există și aici un twist! Wonder Woman nu va debuta împotriva vreunei concurențe solide, dar va duce o luptă surdă din cauza recepției neimpresionante a ultimelor filme de la DC Comics: Batman v Superman : Dawn of Justice și Suicide Squad. Dacă BvS a stârnit reacții mixte și a ieșit până la urmă în profit, Suicide Squad este considerat acum o tentativă ieftină de a copia modelul Guadians of the Galaxy și amprenta asta pare să se ia și de viitorul filmelor DC Comics. Cu Justice League la câteva luni, Warner Bros. au mare nevoie de un hit cu Wonder Woman!

Practic, orice fan de filme cu buget mare are de câștigat vara asta, selecția fiind suficient de mare încât să-ți satisfaci pofta de spectacol cinematic, dar suprasaturația de filme cu super-eroi și continuări/reimaginări etc ar putea face oamenii să zică pas mersului la cinema și să aștepte să le vadă acasă. Branduri deja consacrate vor ieși în câștig, în timp ce francize care și-au câștigat statutul de clasice contemporane, și mă uit aici la Planeta Maimuțelor, își vor continua seria succesului. 

Comediile sunt destul de căutate vara, deci Baywatch va atrage probabil destule funduri în cinematografe, mai ales că The Rock e pe afiș, în timp ce The Hitman’s Bodyguard, comedia cu Ryan Reynolds și Samuel L Jackson, sau Rough Night ar putea furniza surprize datorită popularității ratingului matur din ultima vreme, mai ales când e combinat cu umor, dar nici în cazul ăsta nimic nu e bătut în cuie.

Din fericire, există și o serie de filme originale vara asta, printre cele mai notabile fiind revenirea lui Edgar Wright cu Baby Driver. Tânărul regizor și-a câștigat propriul public cu producțiile sale din trilogia “Cornetto cu 3 arome” și Scott Pligrim vs The World, iar genul ăsta de cinematografie unică e pe cale de dispariție, noua lui născocire fiind foarte anticipată de cinefili. Charlize Theron va avea un nou film de acțiune, Atomic Blonde, un fel de John Wick feminin care arată foarte bine, în timp ce Luc Besson face cel mai mare pariu din sezonul ăsta cu Valerian and the City of a Thousand Planets. Regizorul francez nu e străin SF-urilor de mare succes, cu The Fifth Element și Lucy sub centură, dar decizia de a pune un fotomodel în prim-planul unui film extrem de costisitor e dovadă de cojones de fier. Valerian… arată extraordinar de bine și aduce aminte de Star Wars în multe privințe. Chiar și așa, cu istoricul Hollywood-ului pentru filme originale, cu buget imens, n-ar fi exclus să avem parte de un nou caz John Carter. Exact! Care John Carter?!

Filmele mai sigure vara asta de profit sunt animațiile, Despicable Me și Cars ajungând fiecare la numărul 3 în seriile lor respective, dar va fi interesant de urmărit recepția pentru Emoji Movie. Filmul s-ar putea traduce foarte bine în “vrem banii tăi cu orice preț”, dar nu ai cum să nu fii curios să-l vezi pe Patrick Stewart jucând un efectiv că**t cu ochi.

Nu în ultimul rând…

Dunkirk! Epicul din perioada celui de-al doilea Război Mondial regizat de Christopher Nolan, un nume sinonim cu succesul critic și financiar după hiturile sale: Inception, trilogia The Dark Knight și Interstelar. Câteva voci prezic buzz de Oscar pentru povestea evacuării plajei titulare, doar nu poți avea Premiile Academiei fără o dramă de război…

Dunkirk se vinde singur doar când vezi de cine e făcut, fanii înfocați ai regizorului având chiar și un nume: nolanites. Problema vine cu alegerea unui rating mai prietenos (PG – 13), o decizie bizară când te gândești că al 2-lea Război Mondial e cunoscut pentru nenorocirile și violențele pe care le-a adus. Nu e o tactică nouă să dai un rating care să permită mai mulți copii în săli, dar oamenii s-au cam săturat de filme din care se taie conținutul matur, drept dovadă succesul financiar avut de Deadpool și Logan, două proprietăți care au fost PG – 13 în trecut, dar care au riscat inteligent și au dat curaj altor studiouri să înceapă să scoată filme mai mature.

Și revenind la titlu și de ce e un lucru rău dacă încasările vor fi slabe vara asta, pe termen lung tot pasionații de film vor avea de suferit, studiourile începând să fie tot mai reticente la idei originale. E foarte posibil ca Valerian… (de exemplu) să fie extraordinar și puntea spre un nou univers cinematic de nivelul Star Wars, dar fără încasări majore, e posibil să rămână doar un film bun pe care l-ai văzut și care va rămâne o idee bună care ar fi putut deveni mai mult. 

Va fi o cursă interesantă pentru câștigarea box office-ului de vară, mai ales cu predicțiile pesimiste ale celor care se pricep mai bine la genul ăsta de analize. Analizând majoritatea filmelor care vor apărea în următoarele luni, e clar că există potențial imens și multe au argumente pentru a fi apreciate de public, dar calitatea nu e mereu sinonimă cu succesul financiar, iar asta ar putea afecta industria pe termen lung. Până când Hollywood-ului i se vor înmuia genunchii totuși, rămâne valabil faptul că trăim într-o perioadă excelentă pentru a fi cinefili.

Articol lung! High five dacă mai ești aici!