Suntem trecuți deja de prima jumătate a anului și, cu un calendar cinematic mai încărcat decât niciodată, era de așteptat să apară câteva filme foarte bune, unele confirmând așteptările, în timp ce altele au apărut practic de nicăieri și au furat spotlight-ul de la proiecte mult mai ambițioase. 

Vorbeam într-un articol recent despre actualul climat de la Hollywood și făceam predicții despre impactul pe care îl vor avea (sau mai degrabă nu-l vor avea) unele francize foarte cunoscute la Box Office-ul din vara asta. Odată nume grele și cu appeal la public, filme ca Transformers – The Last Knight, Pirații din Caraibe 5 sau King Arthur nu au făcut oamenii curioși să cumpere un bilet, umflat peste măsură și de opțiunea 3D, și au picat în freză cu recorduri negative de încasări, dar unde veteranii nu au avut succes s-a făcut loc pentru mai multe noutăți să se afirme.

Am făcut un Top 10 al filmelor care au impresionat cel mai mult anul ăsta, indiferent de buget sau încasări și, după cum e de așteptat este un top bazat pe opinie personală, nu un clasament în genul Metacritic sau IMDb, deci vor exista foarte probabil opțiuni care nu vor fi pe placul tuturor, mai ales că locurile 2-6 le consider sensibil egale. Disclaimer over…

10. Guardians of the Galaxy vol. 2 (Nota 8.0)

Pe ultimul loc din top am avut de ales chiar între două filme Marvel: Guardians of the Galaxy 2 și recentul Spider-Man Homecoming. Ambele au fost aventuri interesante, cu mult umor și personaje negative mai bine conturate decât am avut până acum, dar ulterior am mers pe mâna Gardienilor, epopeea spațială a lui James Gunn ducându-ne pe lumi noi, pline de culori vibrante și personaje interesante care vor extinde pe viitor latura cosmică a MCU. Guardians 2 nu are chiar același impact ca predecesorul lui, dar este cu ușurință unul din filmele mai fun ale anului.

9. The LEGO Batman Movie (Nota 8.0)


De-a lungul deceniilor am avut atâtea variante de-ale lui Batman că am crezut că s-au epuizat toate posibilitățile… “Stai ușor!” zise The LEGO Movie (2014), o animație originală și plină de viață care ne-a dat și un “derivat”: The Lego Batman Movie, cea mai exagerată și amuzantă versiune a personajului de până acum, care parodiază întreg mythos-ul, venind în același timp cu noi dinamici comice și neașteptat de potrivite pentru personajele implicate. TLBM este un film perfect pentru copii și o comedie foarte reușită pentru oricine, cu glume la foc automat și wink-uri subtile la cei versați în pop-culture.

8. Gifted (Nota 8.0)


Coborâm cu picioarele pe pământ pentru intrarea asta cu Gifted, un film “de viață” prin care Mark Webb, regizorul seriei The Amazing Spider-Man, revine la rădăcinile lui și arată că se pricepe cel mai bine atunci când pune personaje obișnuite (sau nu) față în față. Chris Evans (Captain America) îl joacă pe Frank, un bărbat simplu care e nevoit să aibă grijă de fiica super-inteligentă a surorii lui după moartea acesteia. Gifted este un film care te prinde cu ușurință și te face imediat să-ți pese de cei implicați, balansând perfect momentele dramatice cu cele comice, cu un mare merit pentru Mckenna Grace, care la doar 11 ani se ridică la nivelul distribuției din care mai face parte și o câștigătoare de Oscar, Octavia Spencer.

7. Beauty & The Beast (Nota 9.0)


Singurul film de pe listă căruia nu am apucat să-i fac un review pe site, Beauty & The Beast e încă o dovadă că cei de la Disney chiar știu ce fac cu proprietățile lor! Chiar dacă e o adaptare aproape pas cu pas a filmului animat de la începutul anilor ’90, facelift-ul de anul ăsta nu poate să nu te atragă cu efectele vizuale incredibile, în timp ce Emma Watson și-a însușit 100% rolul lui Belle (Bellei?), în caz că lumea o putea vedea doar ca Hermione din seria Harry Potter

6. Wonder Woman (Nota 9.0)

Cunosc personajul ăsta din copilărie, dar de când Gal Gadot a devenit versiunea cinematică a lui Wonder Woman, mereu aud theme-ul din film când vine vorba de ea. (0’30” în clipul de mai sus). Filmul lui Patty Jenkins a rupt norma dominației masculine de la Hollywood. Cu idei simple și execuție de efect, Wonder Woman a făcut așteptarea de aproape 80 de ani cu amazoana în prim-plan să merite. Povestea de război este un flashback uriaș care o solidifică pe Diana Prince în A-List-ul supereroilor, construind puntea dintre optimismul clasic al filmelor clasice Superman cu Christopher Reeve și scenele de acțiune moderne ale lui Zack Snyder.

5. Logan (Nota 9.0)


Multă lume poate nu realizează, dar Wolverine-ul lui Hugh Jackman este de departe cel mai important super-erou al zilelor noastre! El a fost acolo de la început, înainte ca benzile desenate să fie atractive pentru cinema, a legat cele două generații de filme X-men, a resetat continuitatea și acum a primit un “rămas-bun” meritat pe deplin. Logan este un film care trăiește după propriile reguli, un neo-western matur, grafic, dureros și cu siguranță cel mai bun produs al lui James Mangold de până acum. Un anti-comicbook movie care trebuie văzut, fie că ești fan X-Men sau nu!

4. John Wick – Chapter 2 (Nota 9.5)


Keanu știe Gun-Fu… din nou! Într-o perioadă în care filmele de acțiune păreau că au murit, Keanu Reeves și vechiul lui colaborator de cascadorii din perioada The Matrix, Chad Stahelski, le-au făcut cool din nou! În stilul clasicelor “cu împușcături” din anii ’80 și ’90, John Wick este noul standard, iar Chapter 2 a îmbunătățit totul față de predecesorul său, cu o acțiune care pare luată dintr-un shooter în care cineva joacă pe easy. Keanu a renăscut în rolul ăsta, iar filmul e ultra violent și fresh în egală măsură, cu elemente interesante de world building.

3. Get Out (Nota 9.0)


Get Out a fost una din cele mai mari surprize ale anului, un film horror regizat de un debutant cunoscut pentru rolurile sale din comedii. Jordan Peele a reușit să încaseze peste 200 mil $ cu un buget de 5 mil $ și a inventat practic un nou gen, horror/comedy, pe care l-am numit în review-ul meu Horroromedy! Get Out este un nou mod de a folosi rasismul ca tematică și unul din cele mai originale filme ale anului, plin de momente WTF, sperieturi și râsete. Filmul ăsta te va surprinde de multe ori și reușește să se depărteze de clasicele tertipuri horror.

Split (Nota 9.0)

Uite că se întâmplă și minuni! Cel al cărui nume nu mai putea fi spus, M. Night Shyamalan a revenit în forță cu (discutabil) cel mai bun film al lui, drept dovadă că poți face multe cu un scenariu bun și o mână proverbială de bani! Split este un survival-horror bine gândit și un excelent super-villain origin sub acoperire! James McAvoy uimește în pielea unui personaj cu 23 de personalități diferite, într-un film care și-a luat foarte în serios cercetarea științifică și explică interesant lucrurile în loc să plictisească publicul cu ele. Split are și unul din cele mai bune twist-uri finale ale regizorului, unul pe care nu-l voi dezvălui aici, dar care sigur va face lumea să aștepte o continuare! 

Și nu în ultimul rând… Drum roll, please!



1. Baby Driver (Nota 10)


Fără să fiu unul din fanii regizorului Edgar Wright, filmul ăsta m-a făcut să mă distrez cel mai mult într-un cinema anul ăsta! Baby Driver este proiectul pasiune al britanicului și, atât scenariul, cât și coloana sonoră au rămas neschimbate din 1995. De la Guardians of the Galaxy nu am mai avut un soundtrack cu un așa impact, iar filmul per total dă peste cap genul curselor/jafurilor cu mașini dominat în ultima vreme de seria The Fast & The FuriousBaby Driver balansează cu ușurință drama cu umorul, acțiunea cu romantismul, și ne dă un star în devenire în Ansel Elgort, un actor tânăr care ține pasul cu doi câștigători de Oscar, Kevin Spacey și Jaime Foxx. Edgar Wright își arată clasa de regizor cu perfecțiunea în care creează fiecare cadru, iar editarea per total a filmului e una din cele mai bune pe care le poți vedea, fără să uite să ofere o poveste captivantă cu personaje memorabile în același timp. Baby Driver bifează toate căsuțele unui film ușor de recomandat și va rămâne foarte probabil în top 10 și la sfârșitul anului.

Șase luni s-au dus, șase au rămas, cu filme ca War for the Planet of the Apes sau Dunkirk imediat după colț, dar și altele promițătoare în lunile viitoare. Topul pentru prima jumătate a anului este cu siguranță foarte subiectiv, dar pune și problema notei/scorului de care lumea este atât de dependentă atunci când alege un film. Un site propune opinia unui singur review-er/critic, ca în cazul de față, în timp ce Metacritic sau Rotten Tomatoes au un sistem de medie a notelor care ar putea induce în eroare, ca să nu mai vorbim de IMDb, care au un sistem de rating  grav eronat. 

Momentan lucrez la un articol exact despre subiectul ăsta, care va putea ajuta useri mai puțini informați să aleagă filme pe alte criterii decât o simplă notă și să mai limiteze situațiile în care oamenii aleg aleatoriu un film cu notă mare și îl închid de plictiseală după 20 de minute! Articolul va apărea pe pagină în zilele următoare!