Uneori, înainte lansării unui film important îmi place să fac un top pentru regizorul/actorul (sau actrița) aflat în prim-plan, preferabil în cazurile în care CV-ul nu umple câteva pagini sau numără sute de titluri. Dunkirk, epicul de război al lui Christopher Nolan, e foarte aproape și, fiind unul din oamenii importanți de la Hollywood din ultimul deceniu (și chiar mai mult), cu o serie impresionantă de succese financiare și critice, un top al producțiilor lui pare un no brainer, dar odată puse la un loc pentru un clasament, lucrurile deven brusc serioase…

… Pardon! Complicate. Consensul general în jurul filmelor lui Nolan e că au devenit progresiv mai bune cu fiecare noutate (The Dark Knight și Inception fiind ambele în top 10-ul de pe IMDb), drept urmare, cele vechi sunt catalogate ca fiind mai slabe, opinie care aparținea până mai recent și subsemnatului, mai exact până când am avut ocazia să revăd întâmplător câteva dintre ele. 
Îmi aminteam Insomnia de la TV și îl țineam minte doar ca “ăla în care Al Pacino era detectiv și nu putea să doarmă”, în timp ce Memento a fost OK-ish, fără vreun impact prea mare la vremea respevtivă. Toate filmele lui Christopher Nolan sunt caracterizate prin două lucruri, poate trei (dacă iei în considerare ura lui patologică față de efectele speciale): sunt foarte inteligent făcute și, mai important, rezistă testului timpului și îmbătrânesc ca un vin bun! Am realizat asta mai ales după ce le-am revăzut recent pe cele două pomenite mai sus și am rămas surprins să văd cât de rewatchable sunt și cum poți găsi o mulțime de lucruri care îți pot scăpa cu prima ocazie.

Noroc că Dunkirk mai are câteva zile până când apare pentru că și fără el, topul ăsta a fost extrem de greu de făcut și, după cum era de așteptat, începem cu locul…

9. Following (1998)

Primul lungmetraj al lui Christopher Nolan a apărut în 1998 și după cum era de așteptat, e un film destul de slăbuț, nu? Nu, chiar deloc! Cu un buget infim de 6000$! Nolan a creat un thriller extrem de interesant despre un scriitor care urmărește aleatoriu oameni, asta până când intră sub “tutela” unui hoț. Nolan folosește o cronologie dezordonată în stilul Pulp Fiction, pe care o va perfecționa mai târziu în Memento, dar în ce privește Following, e una din cele mai bune producții low-budget pe care le poți vedea.

Scor: 8.0

8. The Dark Knight Rises (2012)


Deja aud murmurul protestelor pentru că pun The Dark Knight Rises așa de jos, dar o fac din perspectiva cuiva care l-a văzut de 3 ori în cinema (!) așa că torțele jos! Finalul trilogiei Cavalerului Întunecat a divizat fanii din cauza golurilor de logică presărate de-a lungul filmului: cum s-a întors Bruce Wayne în Gotham? Cum s-a vindecat la spate cu o sfoară? etc. și chiar dacă nu e un film perfect, e un final meritoriu pentru Batman-ul lui Christian Bale. 

Christopher Nolan reușește pentru a treia oară să adapteze realist un storyline inspirat din benzi desenate, cu un minim de efecte CGI, un lucru extrem de rar în zilele noastre, iar dacă ar fi avut o coregrafie mai convingătoare la scenele de acțiune și niște miere pentru gâtul inflamat a lui Christian Bale, filmul ar fi avut un impact și mai răsunător, într-un final fiind tras în jos și de numărul mare de sub-intrigi de care a trebuit să se ocupe. Faptul că e mai jos pe listă nu ia deloc din meritele finalului trilogiei The Dark Knight, ci e doar dovada că Nolan are fler pentru producții de calitate.

Scor: 8.5

7. Insomnia (2002)


Un hit trecut destul de ușor cu vederea, Insomnia este un alt titlu puternic din partea lui Christopher Nolan. Însuși The Godfather 2.0, Al Pacino, este capul de afiș în filmul ăsta în care joacă un agent trimis în Alaska pentru a soluționa crima unei adolescente, dar ajunge să-și împuște din greșeală partenerul în timp ce urmăreau un suspect. Personajul lui Pacino scapă inițial de vină datorită unui alibi neașteptat, dar care ulterior va complica și mai mult lucrurile. 

Pacino joacă rolul cu mare ușurință, dar nu este singurul highlight din distribuție, Hilary Swank și regretatul Robin Williams oferind roluri memorabile, într-un thriller foarte bine făcut, care folosește la maxim insomnia protagonistului provocată de nopțile albe din Alaska ca un mecanism interesant de intrigă.

Scor: 9.0

6. Interstellar (2014)


Cu un rulaj de aproape 3 ore, Interstellar m-a dat complet peste cap când l-am văzut în cinema pentru prima dată. Ancorat la maxim în limita posibilului științific, epicul spațial a lui Christopher Nolan te va face să privești alte SF-uri ca o joacă de copii, mai ales dacă intri în el fără să știi cum funcționează călătoriile lungi în spațiu. Interstellar adună o distribuție… (Ahem!) stelară, care te va face să te întrebi de ce Matthew McConaughey (I-am scris numele bine din prima fără Google! Yay!) a pierdut atâta timp cu comedii romantice de-a lungul carierei. 

Nolan propune o poveste apocaliptică ambițioasă și diferită, care pare ruptă din ideile de colonizarea interplanetară ale lui Elon Musk. În fiecare moment se simte lupta contracronometru până când Pământul se va scufunda în praf și e ușor să te pierzi în narațiune când vezi că există surprize la tot pasul și multe lucruri nu vor merge conform planului. Interstellar este un film foarte inteligent căruia i-aș fi dat notă maximă, dacă nu lua ruta sentimentală pentru finalul cu “biblioteca”.

Scor: 9.0

5. Batman Begins (2005)


Văzut la vremea primului trailer ca încă un film cu bat-sfârcuri și bat-cărți de credit, Batman Begins a devenit în scurt timp etalonul pentru povești de origine cu supereroi și noul stil dominant al genului, cu accent pe teme întunecate și serioase. Chiar și acum, la mai mult de un deceniu distanță, prima parte a trilogiei The Dark Knight este termenul de comparație pentru toate proprietățile comic-book noi. 

Distribuit în rolul principal, Christian Bale canalizează dualitatea pe care a arătat-o în American Psycho și îi aduce pentru prima dată o relevanță sporită lui Bruce Wayne, intrând adânc în pielea personajului și a demonilor interiori care îl caracterizează. Batman Begins pune accent mai mare pe aliații Liliacului, cu distribuirea genială a lui Gary Oldman în rolul lui Gordon, dar și a lui Michael Caine și Morgan Freeman în rolurile lui Alfred și respectiv Lucius Fox, ultimul responsabil pentru toate “jucăriile” high-tech.

Scor: 9.5

4. Inception (2010)


Dacă nu ți-e clar de ce majoritatea trailerelor din ultimii ani folosesc sunetul ăla sumbru de goarnă, poți să-i multumești filmului Inception, dar coloana sonoră a lui Hans Zimmer,  colaboratorul lui Nolan pentru mare parte din titlurile din acest clasament, este doar unul din punctele de atracție pentru Inception. Cu o premiză originală și pentru prima dată un accent mai mare pe efectele CGI, epicul lui Nolan intră în teritoriu mind-fuck cu felul în care distorsionează realitatea. 

Leonardo di Caprio îl joacă pe Cobb, un hoț dintre cei mai subtili, care intră în mintea oamenilor ca să fure și să planteze idei, dar care e tras în jos de un bagaj emoțional imens. Inception e ambițios în execuție, dar temporizează povestea suficient cât să nu rămâi în urmă și îți dă satisfacție când ții pasul. Totuși, pentru un film care se petrece în mare parte în vise, personajele ar putea să-și imagineze niște lucruri mai cool.

Scor: 9.5

3. The Prestige (2006)

Oh, da! The Prestige, primul film pe care îl recomand când cineva îmi cere un sfat în sensul ăsta, pentru simplul fapt că e excelent și nu foarte multă lume l-a văzut. The Prestige este într-un fel un hit ascuns al lui Nolan și uneori parcă trece neobservat, dar este cu adevărat o capodoperă cinematografică! Distribuția e plină de nume grele, Christian Bale, Michael Caine, Scarlet Johansson, chiar și frickin’ David Bowie e în filmul ăsta! Dar pe lângă ei, cred că The Prestige a marcat primul rol cu adevărat “serios” pentru Hugh Jackman, la rândul lui excelent, ca să nu mai vorbesc de Rebecca Hall,  a cărei rol va fi mult mai ușor de apreciat la o a doua vizionare.

Povestea urmărește rivalitatea dintre doi magicieni între care nu există fair-play pentru niciun moment! Dușmănia lor nu are limite și chiar se lasă cu urmări grave. Oameni mor și vieți sunt distruse în cursa continuă dintre cei doi pentru a fi pe primul loc, iar obsesivitatea lor e jucată superb de Bale și Jackman. The Prestige te lovește cu twist-uri neașteptate și se cere văzut de mai multe ori, devenind tot mai bun de fiecare dată. Ar fi fost un film perfect, dacă nu avea un element parcă picat din senin la final ca să soluționeze totul, dar nu pe toată lumea va deranja lucrul ăsta.

Scor: 9.5

2. Memento (2000)


Spuneam mai devreme de Following că a folosit un tip de narațiune inedit, cu scene expuse în afară din ordine, iar cu Memento, Chris Nolan și-a perfecționat tehnica asta, venind cu o nouă poveste care te va da peste cap. Nu am apreciat așa de mult filmul ăsta văzându-l în urmă cu mai bine de zece ani, dar acum, cu o perspectivă mai matură, nu prea mai găsesc ce să-i reproșez.

Guy Pierce joacă un tip care nu poate reține amintiri pe termen lung și este nevoit să-l caute pe criminalul soției lui lăsându-și indicii la îndemână, folosind bilețele, polaroide și chiar tatuaje pe care și le aplică singur. Memento sare mult în timp și transmite subtil informații importante, jucându-se cu mintea spectatorului și făcându-l să vadă unele personaje cu totul altfel decât ar trebui percepute, practic punându-ne pe fiecare în mintea lui Leonard (Pierce). Cu siguranță e unul din cele mai bune filme ale lui Nolan și trebuie neapărat văzut.

Scor: 10

Am trecut prin aproape toată filmografia lui Nolan și, probabil că destul de previzibil, nu putea fi decât un singur film pe primul loc…

1. The Dark Knight (2008)


Au trecut 10 ani de la moartea tragică a lui Heath Ledger, dar Joker-ul său rămâne și azi, într-o piață suprasaturată de supereroi (până și Squirrel-Girl o să apară într-un serial, WTF), cea mai bună adaptare a unui personaj comicbook. Christopher Nolan a regizat la perfecție un thriller care întâmplător are și influențe din benzi desenate, cu un villain care a furat show-ul de la Cavalerul titular, un oraș sub haos, la mila unui dement de la care nu-ți poți lua ochii și un accent incredibil pe personaje puternice și bine conturate.

The Dark Knight bifează toate capitolele: cinematografie impecabilă, coloana sonoră memorabilă a lui Hans Zimmer, e foarte citabil, are nenumărate scene de acțiune perfecte (jaful de la bancă, Hong Kong, urmărirea cu camionul, Batman vs Forțele Speciale etc), dar și momente iconice ca “interviul” sau întâlnirea lui Joker cu capii lumii interlope. Nolan a ridicat ștacheta cu filmul ăsta și după atâția ani rămâne termenul de comparație pentru genul comicbook și unul din cele mai bune filme făcute vreodată.

Scor: 10

Christopher Nolan are cu siguranță un pedigree prestigios, plin de filme de calitate, iar așteptările de la Dunkirk, care va apărea în scurt timp, sunt extrem de mari, existând deja buzz de Oscar în jurul lui. Voi reveni cu un review complet pentru epicul de război și voi adapta și topul ăsta cu aceeași ocazie. Pare că am multe planuri, dar până la urmă…



Advertisements