A 90-a ediție a Premiilor Academiei vor avea loc în 4 martie, după o perioadă aglomerată de decernări și high-five-uri pentru filmele care s-au mișcat bine în 2017, cu Globurile de aur, Sceen Actors Guild sau BAFTA creionând o idee generală legată de ce ne-am putea aștepta la Oscar-uri. Three Billboards Outside Ebbing, Missouri și The Shape of Water par la prima vedere favorite pentru cel mai bun film, în timp ce obișnuiții cu statuetele de aur parcă sunt nominalizați deja din reflex, după cum e cazul lui Meryl Streep sau cel al Octaviei Spencer și nu! Asta nu e o critică! Ba chiar abia așteptam să o văd pe Octavia nominalizată pentru un rol în care a spălat pișatul de pe jos! Asta nu o face oricine!

Ar putea, bineînțeles, să apară acum discuția veșnică: “de ce m-ar interesa Oscarurile? De ce m-aș uita la ele? Nu premiile fac filmele mai bune! bla bla bla!” și asta ar fi o remarcă rezonabilă, mai ales că Academia nu s-a dat niciodată în lături de la alegerea unor filme care sunt mai mult pe placul boșorogilor care o conduc și au crescut în era prohibiției, dar după ce anul trecut am scris despre toate cele nouă candidate la cel mai bun film, am găsit că nu toate titlurile prestige sunt plictisuri pretențioase și încă există regizori talentați care vin tare din urmă ca Damien Chazelle (La La Land) sau Barry Jenkins (Moonlight), iar anul ăsta, mai mult decât niciodată, listele cu nominalizări numără și filme mai distractive, nu doar exprimări dureroase ale nemuririi sufletului. Așadar, cine sunt cei bineveniți în cursa prestigioasă și cine a fost lăsat pe nedrept pe dinafară?

Pierzătorii:

Blade Runner 2049 și Denis Villeneuve

BR-1

OK! Ce-i drept, Blade Runner 2049 nu e cel mai ușor film de recomandat, cu lungimea lui de aproape 3 ore și ritmul destul de lent, dar este fără îndoială una din realizările cinematice cu adevărat impresionante ale lui 2017. Denis Villeneuve este unul din cei mai buni regizori ai vremurilor noastre, lucru demonstrat  anul trecut cu un alt SF incredibil, Arrivalprimul 10 pe care l-am acordat, iar lipsa lui și a lui 2049 dintre nominalizări mă face să mă scarpin încontinuu în cap. Filmul ăsta chiar a fost foarte bun și nu merita să fie ignorat în felul ăsta! Totuși, există o șansă mare pentru celebrul cineast Roger Deakins să câștige în sfârșit un Oscar din a 14-a încercare, iar la cum arată noul Blade Runner, ar fi de mirare să nu o facă!

Martin McDonagh 

Three Billboards Outside Ebbing, Missouri e filmul cel mai nominalizat anul ăsta, filmul lui Martin McDonagh bifând șapte categorii, ceea ce nu e rău deloc, dar oare asta nu ar fi însemnat ca irlandezul să aibă o șansă la Cel Mai Bun Regizor? Se pare că nu, pentru că el a fost ignorat, ce-i drept într-un an în care am avut multe filme bune și, implicit, tot atâția oameni capabili în spatele camerelor.

James Franco și The Disaster Artist

franco-wiseau-the-disaster-artist-1300x796

The Disaster Artist, biopicul care spune povestea din spatele “celui mai prost film făcut vreodată”, The Room, a fost cu ușurință unul dintre cele mai bune filme ale lui 2017, iar James Franco a și câștigat un Glob de Aur pentru interpretarea lui Tommy Wisseau, dar între acuzațiile de hărțuire apărute imediat după Globuri la adresa lui Franco și, cel mai probabil, dorința celor “la putere” de a nu ridica în slăvi un personaj caricatură cum este Wisseau, The Disaster Artist și-a văzut orice șansă la un Oscar ștearsă cu buretele.

Wonder Woman

În vara anului trecut, într-o perioadă în care filmele DC aveau mare nevoie de un hit, nimeni nu se aștepta ca Wonder Woman să aibă impactul pe care l-a avut, devenind cel mai profitabil film al anului dintre cele bazate pe benzi desenate și pornind cel mai probabil un nou trend, care ne va face să avem mult mai multe super-eroine în prim plan în anii următori. Popularitatea filmului lui Patty Jenkins face lipsa lui dintre nominalizările pentru Cel Mai Bun Film să fie surprinzătoare, mai ales într-o vreme în care feminismul e pe cai mari.

Jessica Chastain

maxresdefault

După ce am văzut Molly’s Game, filmul lui Aaron Sorkin despre ascensiunea unei foste schioare în una dintre cele mai mari organizatoare de jocuri high-stakes de poker, nu aveam niciun dubiu că Jessica Chastain nu va fi nominalizată pentru rolul ei incredibil și totuși, există și cazuri în care una dintre cele mai bune actrițe din ziua de azi poate fi ignorată, în ciuda unui rol care ar putea fi cel mai bun al ei de până acum. Shit happens! La fel ca și accidentarea lui Molly din viața reală.

Tom Hanks și Steven Spielberg 

Când auzi numele celor doi, te gândești din prima că va ploua cu premii, dar cum categoriile pentru Cel Mai Bun Actor și Regizor sunt foarte strânse anul ăsta, uite că și veteranii pot fi lăsați pe dinafară.

Armie Hammer

Chiar și în 2018, discuțiile pe teme LGBT rămân încă destul de sensibile, dar filmele care se focusează asupra respectivelor teme par mai degrabă să profite de natura încă ușor tabu a relațiilor între persoane de același sex. Anul trecut Moonlight a câștigat premiul pentru Cel Mai Bun Film, iar anul ăsta era imposibil să nu avem un nou film care să stânjenească publicul mai homofob. Call Me By Your Name a impresionat de la lansarea lui (review în curând… probabil), cu Timothy Chalemet devenind unul din tinerele talente de urmărit, atât el cât și filmul primind acolade din partea Oscarurilor, dar surpriza mare vine cu ignorarea lui Armie Hammer pentru rolul lui secundar (aparent) foarte bun.

All the Money in the World

Ce-i corect e corect, Kevin Spacey își merită șutul în cur cu care a fost dat afară de la Hollywood, dar exilarea lui în dizgrație a venit și cu o realizare notabilă, deși ce-i drept, nu din partea lui. Cel mai recent film al lui Ridley Scott, All the Money in the World e remarcabil pentru simplu fapt că a reușit să re-filmeze toate scenele lui Spacey cu Christopher Plummer în doar nouă zile! Mai e remarcabil și pentru că Mark Wallberg a fost plătit cu 14 milioane $ pentru cele nouă zile, iar mult mai galonata Michelle Williams doar cu 1000 $, dar asta e altă poveste! Nominalizarea veteranului Christopher Plummer ar putea fi văzută ca încă o palmă morală la adresa lui Spacey, dar cum a fost sărit filmul din categoriile de editare nu poate să nu te pună pe gânduri.

The LEGO Batman Movie

Categoria Cea Mai Bună Animație nu a dus lipsă de surprize în anii recenți, cu un film Pixar mai mereu favorit, cum e și cazul recentului Coco, sau filmulețe independente foarte originale în genul La Tortue Rouge sau My Life as a Zucchini, dar oare de ce filmele LEGO nu pot primi mai multă atenție? Atât The LEGO Movie, cât și continuarea spirituală de anul ăsta, The LEGO Batman Movie, au impresionat printr-un brand superb de umor combinat cu momente înduioșătoare, care le fac niște filme ideale pentru întreaga familie, dar se pare că Boss Baby și Ferdinand sunt cumva mai demne de un Oscar în realitatea în care trăim.

Surprizele:

Get Out – cine ar fi crezut?

Get Out este dovada că Premiile Oscar se schimbă (în bine!). Cine se gândea la începutul anului că un indie horror, cu buget mic și regizat de un debutant cunoscut pentru rolurile sale comice va avea un asemenea impact? Jordan Peele debuteză cum nu se poate mai bine în cariera de regizor, fiind nominalizat la Cel Mai Bun Film, Cel Mai Bun Regizor și împărțind laurii cu Daniel Kaluuya, care e și el nominalizat la categoria Cel Mai Bun Actor în rol principal! Mai multă recunoaștere pentru asemenea filme pe viitor, vă rog!

Logan

logan-3840x2160-hugh-jackman-2017-4k-5951

Chiar s-a întâmplat! Un film comicbook a fost nominalizat în sfârșit pentru un Oscar! Logan a fost inclus la categoria pentru Cel Mai Bun Scenariu Adaptat și, deși sunt convins că appeal-ul critic al lui Hugh Jackman a cântărit considerabil, filmul lui James Mangold a meritat recunoașterea pentru modul lipsit de compromis în care a adus la viață celebrul comic Old Man Logan.

Denzel Washington

Nu zic că e vreodată o supriză să-l vezi pe Denzel nominalizat, el având în vitrină deja două statui, dar primirea destul de rece a ultimului său film, Roman J Israel, esq. care s-a lansat într-o perioadă cu concurență acerbă, l-au făcut să fie ușor ignorat în majoritatea discuțiilor premergătoare nominalizărilor, dar iată că legendarul actor are ocazia să-și descrețească fruntea după ce anul trecut a pierdut în fața lui Casey Affleck.

denzel-washington-reaction-zoom-d47aa922-aecf-4f4f-9ba9-becd28ede0b1

Nu în ultimul rând, e de lăudat faptul că Baby Driver, unul din cele mai bune filme ale anului trecut, nu a fost ignorat pentru munca impecabilă în ceea ce privește aspectele tehnice de editare și sunet.

Perioada următoare voi rămâne pe traiectoria asta și voi dedica mai mult timp filmelor care se vor bate la Oscaruri, în special cele de la categoria Best Picture pentru care nu am postat încă review-uri, cu materiale pentru Three Billboards…, Darkest Hour, Lady Bird și The Shape of Water în curând pe site. Pentru cele deja disponibile:

Review – Get OutReview – Dunkirk

Advertisements

3 Comments »

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s