În noaptea de duminică spre luni va avea loc cea de a 90-a ediție a Oscarurilor, cea mai importantă gală din lumea filmului, în care Jimmy Kimmel va fi din nou host. Gazda de talk-show nu o să aibă sarcină ușoară și va trebui să navigheze ape tulburi cu glumele ținând cont de toate scandalurile cu tentă sexuală din ultimul an, așa că pentru cei care au de gând să stea toată noaptea treji înaintea unei zile de școală/lucru (Digi 24 vor transmite live ceremonia între orele 1:30 – 7:00) ar trebui să țină cont că s-ar putea înhăma la un show destul de tensionat, la fel ca și celelalte ceremonii din sezonul ăsta de premieri, dar ar merita dacă cei responsabili cu plicurile ar face-o de oaie din nou ca anul trecut cu tevatura La La Land/Moonlight.

În ultimele luni am acoperit și văzut o mare parte dintre nominalizați și concluzia generală e că 2017 a fost un an cu filme bune, dar nu extraordinare. La capitolele individuale avem câțiva favoriți clari, cel puțin dacă aruncăm o privire la casele de pariuri, care ne spun că Gary Oldman sau Francis McDormand ar trebui să-și pregătească deja rafturile pentru statuetele lor. Dar cum nicio o competiție nu se câștigă by default și pentru că Oscarurile ne-au adus mai mereu surprize, nu se știe niciodată ce se poate înâmpla, mai ales că premiile astea nu se dau neapărat pe merit, climatul din anul respectiv influențându-i foarte mult pe cei care votează.

Hai să le vedem!

Cel mai bun actor în rol principal

oscar-actor

Gary Oldman, după cum ziceam mai devreme, e favoritul cert la categoria asta, rolul său din Darkest Hour în care îl joacă pe Winston Churchill (cotă 1.05) fiind scris în mod special pentru ca Oldman să câștige, și de ce să nu recunoaștem? Oldman merită un Oscar dupa ce ne-a oferit de-a-lungul anilor nenumărate roluri memorabile. Dacă ar fi să luăm în calcul o surpriză, culmea! nu ar fi din partea veteranilor Daniel Day Lewis sau a șefului mare Denzel, ci nou-venitul Timothee Chalamet (cotă 21.00). Ziceam că la premii de genul ăsta nu câștigă neapărat cei mai buni, iar cum Academia mușcă momeala când vine vorba de roluri LGBT, mai ales că publicul larg e încă destul de homofob, puțină controversă ar aduce după ea niște publicitate binevenită.

Cea mai bună actriță în rol principal

film-1749

Asta e o altă categorie care pare deja rezolvată, cu Francis McDormand (cotă 1.05) de departe favorită, dar oare nu este cineva care să-i sufle statuia de sub nas? Multă lume (inclusiv eu) ar considera-o pe Sally Hawkins (cotă 21.00) demnă de un Oscar pentru rolul său din The Shape of Water, un film adorat de cei care votează, dar la fel ca în alte categorii de care voi vorbi imediat, presimt că Lady Bird o să fie filmul care o să aducă cele mai mari surprize. Saoirse Ronan (cotă 13.00) nu e la prima nominalizare și, ținând cont de actualul climat de la Hollywood, cred că a tras lozul cu filmul ăsta, care e cel mai adecvat perioadei.

Cel mai bun regizor

Asta e una din categoriile controversate, din care Martin McDonagh lipsește, deși filmul său Three Billboards Outside Ebbing, Missouri este lider la capitolul nominalizări, lăsându-l favorit pe Guillermo Del Toro (cotă 1.10). Oricât de mult aș vrea să-l văd pe Christopher Nolan câștigând Oscarul ăsta pentru Dunkirk (8.00) sau pe Jordan Peele pentru Get Out (51.00), cred că Del Toro va lua, ce-i drept meritat, categoria asta, dar și aici presimt că Lady Bird este capabil de o surpriză. Greta Gerwig (cotă 13.00) este doar a cincea femeie nominalizată la Cel Mai Bun Regizor și după toată perioada #MeToo și nenumăratele discuții de egalitate între sexe la Hollywood, nu există un candidat mai bun care să echilibreze balanța. Pentru cei care vor să încerce un pariu cu risc minim și câștig maxim, ar trebui să încerce o combinație cu Lady Bird, Saoirse Ronan și Greta Gerwig, culmea! toate având momentan cote de 13.00, ducând câștigul total al unui bilet de 10 lei la peste 20.000 lei. Sigur, asta în cazul în care găsești o casă care îți permite să combini categorii.

Cel mai bun film străin

Ar fi o surpriză orice alt rezultat în afară de A Fantastic Woman  (cotă 1.60).

Cea mai bună actriță într-un rol secundar

DQmUyxpUziX1pt6sn8eXDSwfXxvYPhNhJPU5yMoYYikiqPy

O altă categorie puternică! Allison Janney (cotă 1.18), de altfel o actriță apreciată și cu ștate vechi, va lua Oscarul în mod aproape sigur pentru rolul său din I, Tonya, Laurie Metcalf (cotă 5.50) fiind singura adversară redutabilă a ei. Am zis că Lady Bird este filmul care are cel mai mare potențial de a răsturna ierarhii anul ăsta, dar Janney a avut cu siguranță un rol mult mai nuanțat și nu o văd pierzând.

Cel mai bun actor în rol secundar

Three Billboards… ne dă doi candidați excelenți la categoria asta și, deși Sam Rockwell (cotă 1.12) este favoritul pe hârtie, l-am văzut mai bun pe Woodie Harrelson (cotă 34.00) după terminarea filmului. Rockwell, un actor destul de subapreciat de altfel, ar merita să câștige, dar aici văd o potențială surpiză cu tentă “politică”: Christopher Plummer (cotă 26.00) pentru All the Money in the World! Plummer a venit în ultimul moment ca să-l înlocuiască pe Kevin Spacey, care a căzut între timp în dizgrație pentru nenumărate scandaluri sexuale. Spacey era văzut ca un candidat la Oscar pentru rolul ăsta, iar faptul că Plummer a fost nominalizat după ce a re-filmat toate scenele în doar 9 zile (!), nominalizarea pare un fu*k you intenționat al Academiei la adresa lui Spacey, iar o victorie a veteranului ar turna mai multă sare pe rană și ar satisface multă lume care nu-l mai apreciază pe fostul actor din House of Cards.

Cel mai bun film

best_picture_new-split-h_2018

Ca în fiecare an, categoria cea mai importantă este cea pentru Cel Mai Bun Film, iar anul ăsta, la fel ca anul trecut, avem nouă nominalizați. Anul trecut La La Land a fost de departe favorit. Sigur, filmul lui Damien Chazelle a pierdut până la urmă, dar până să-i sufle Moonlight trofeul a fost no-brainerul categoriei, un favorit pe care anul ăsta nu-l avem. Toate cele nouă filme nominalizate acum au atuurile lor care le-ar explica o eventuală victorie, dar și defecte vizibile: Three Billboards (cotă 2.00) este un film cu poveste și personaje extraordinare, dar care suferă din cauza perspectivei “europene” a regizorului Martin McDonagh, The Shape of Water (2.75) bifează toate criteriile nostalgice care rezonează în mod normal cu votanții din Academie, dar povestea se termină destul de leneș, în timp ce Get Out (cotă 11.00) captivează prin felul în care expune temele rasiale, dar face parte dintr-un gen care nu a fost premiat nicioadată, cel horror.

Cu riscul de a fi comparat cu o moară stricată, o să bag din nou Lady Bird (cotă 13.00) ca bățul din spițele celor trei favorite, pentru aceleași motive pentru care îl văd ca o potențială surpriză și în celelalte categorii, chiar dacă nu pleacă cu prima șansă.

Cel mai bun film de animație

coco1

Ar fi împotriva tuturor tradițiilor să vedem Coco (1.02), cel mai recent film Disney/Pixar să piardă acolada asta, mai ales că este un film înduioșător și superb din punct de vedere vizual, dar dacă ar fi să avem parte de o surpriză, atunci Loving Vincent (cotă 15.00) este candidatul perfect. Studiourile BreakThru au creat această animație folosind 65.000 de picturi în ulei, făcându-l astfel primul lungmetraj din istorie care a fost pictat integral de mână!

Cel mai bun scenariu original

Get Out (cotă 2.25) și Three Billboards (cotă 2.25) sunt umăr la umăr la categoria asta! Deși mi-aș dori ca Get Out să câștige cât mai multe premii pentru că îl consider unul dintre cele mai bune filme din 2017, cred că scenariul lui Martin McDoangh va câștiga până la urmă.

Cel mai bun scenariu adaptat

Ca un fan a tot ce înseamnă comic books, bineînțeles că mi-aș dori să văd Logan (cotă 51.00) culegând un Oscar, dar Call Me by Your Name (cotă 1.03) este o nucă mult prea tare de spart la categoria asta și nu cred că va avea concurență prea mare.

Categoriile estetice par o formalitate anul ăsta, cu Phantom Thread (cotă 1.05), un film despre fashion și îmbrăcăminte, favorit incontestabil la categoria costume. La capitolul decoruriThe Shape of Water (cotă 1.20) este o altă certitudine, filmul lui Del Toro vibrând un aer de Hollywood clasic care va fi cu siguranță pe placul celor care votează.

baby_driver-2017-ansel_elgort-and-jon_hamm-movie-2055

Pe partea tehnică de sunet, Baby Driver (cote de 5.00 și 6.00) pare singurul candidat care să-i țină piept superb sonorizatului Dunkirk în categoriile pentru editare sonoră și mixaj sonor, cele două duelându-se de pe poziții mai echilibrate la montaj, unde Baby Driver (cotă 2.60) ar merita să câștige. În schimb, la categoria Best cinematography, s-ar putea să avem parte de o revoltă dacă legendarul Roger Deakins (cotă 1.10) nu va câștiga în sfârșit Oscarul pentru Blade Runner 2049. În caz contrar, ar fi pentru a 14-a oară când cineastul pleacă acasă cu mâna goală. Filmul lui Denis Villeneuve a cam fost faultat anul ăsta la nominalizări, dar are cele mai sigure șanse, pe lângă cinematography, să fie premiat măcar pentru efecte vizuale (cotă 1.65), o categorie în care nici CGI-ul remarcabil pentru Planeta Maimuțelor (cotă 2.10) nu poate să-i facă prea multă concurență.

Muzică, maestro!

Coco (cotă 1.65) este pe bună dreptate în pole position și pentru cea mai bună piesă originală, cu Remember Me. Categoria asta nu duce lipsă de candidați de calitate, iar dacă Academia va hotărî contrar comportamentului lor obișnuit și nu va da câștig de cauză gigantului Disney, atunci am putea avea parte de o surpriză din partea The Greatest Showman (cotă 2.25) sau chiar Mary J Blige ne-ar putea surprinde cu puternica sa Mighty River, piesa din Mudbound (cotă 15.00) impresionând de-a-lungul sezonului de premieri.

Pentru cea mai bună coloană sonoră lucrurile sunt mult mai simple, The Shape of Water (cotă 1.15) asigurându-și cel mai probabil o statuie în plus.

Ca o recapitulare finală, The Shape of Water dă semne puternice că va lua multe Oscaruri la ceremonia din seara asta, în timp ce Lady Bird este candidatul ideal pentru surprize neașteptate. Pentru cei care vor să parieze “la sigur” există câteva variante aproape antiglonț, dar oricine vrea să-și încerce norocul ar trebui să caute o casă care permite combinații între mai multe categorii. E bine de știut totuși că Warren Beatty și Faye Dunaway vor reveni să prezinte premiul pentru cel mai bun film, în ciuda gafei monumentale de anul trecut, în care cei doi au strigat numele greșit la cea mai importantă categorie. Se anunță o ceremonie interesantă! Să sperăm că anul ăsta vor verifica plicurile cu mai multă atenție.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s