Avengers – Infinity War avea mereu să fie un film care să ridice așteptările celor care au fost aproape de filmele Marvel în ultimii 10 ani! Îmi amintesc perfect hype-ul pentru primul film, cel din 2012, în care “cei mai puternici eroi ai Pământului” au făcut front comun pentru a opri invazia armatei lui Loki, pusă la dispoziție de acum mult mai cunoscutul Thanos. The Avengers a fost culminarea a cinci filme solo în care am apucat să cunoaștem membrii grupului și să ne facem o idee despre cum va arăta team-up-ul lor inevitabil, dar probabil puțină lume mai ține minte că aproape o oră din respectivul film a fost sacrificată pentru a prezenta suficientă expozițiune celor care nu au apucat să-i vadă pe Ironman, Thor sau Captain America în propriile lor filme.

The Avengers a fost în cele din urmă un film care a putut fi urmărit atât de fanii care i-au disecat până la ultimul detaliu predecesorii, cât și de cei care erau curioși care-i treaba cu filmul ăsta atât de discutat, iar acum, șase ani mai târziu și cu antagonistul, Thanos, în sfârșit în prim-plan, mă bucur să văd că Infinity War nu mai încearcă să fie accesibil pentru toată lumea!

15730._SX1280_QL80_TTD_

Duo-ul regizoral format din frații Joe și Anthony Russo, versat în mitologia Marvel după superbele Civil War și The Winter Soldier, sunt cei care au adus Infinity War pe marele ecran, cel mai scump și fără îndoială cel mai ambițios proiect cinematic pus vreodată la cale. Al treilea film al Răzbunătorilor este adaptarea în mare a celebrului storyline Infinity Gauntlet, în care Thanos, Titanul Nebun, încearcă să adune toate cele 6 Pietre ale Infinitului pentru a aduce echilibru în univers. Pentru cei care au trăit sub o piatră până acum am și un Review Spoiler Free pentru Infinity War, dar de aici voi intra în toate detaliile importante ale filmului!

Pentru cine a urmărit filmele celor de la Marvel în ultimii ani, va fi destul de ușor să intre în Infinity War, care începe exact acolo unde Thor Ragnarok se încheie! Nava de război a lui Thanos, Sanctuary 2, o acostează pe cea cu refugiați asgardieni și ne face cunoștință cu Ordinul Negru, garda de elită a lui Thanos și cu însuși Titanul Nebun, care are deja Piatra Puterii, pe care a luat-o după ce a decimat planeta Xandar, foarte proeminentă în primul Guardians of the Galxay! Frații Russo nu pierd nicio secundă să ne arate că Răzbunătorii vor înfrunta o forță cum n-au mai văzut până acum, mai ales că Thanos omoară de la bun început două personaje, Pe Heimdal și, mai important, pe Loki!

Scenele de pe nava de salvare asgardiană nu durează o veșnicie pentru că filmul încă mai are mult teren de parcurs, dar într-un timp foarte scurt reușește să arate superioritatea fizică a lui Thanos, care îl lasă pe Thor neajutorat în fața morții apropiaților lui. Ceea ce e de lăudat aici este cum Infinity War își omagiază predecesorul, The Avengers, cu replica lui Loki “Noi avem un Hulk”, același Hulk care este bătut cu ușurință de Thanos și nu mai apare deloc de frică pe toată durata filmului, după ce este trimis în stil Silver Surfer înapoi pe Pământ de Heimdal. Puținele linii de dialog ale atotvăzătorului jucat de Idris Elba nu numai că recrează un panou celebru din comics, dar explică și cum a ajuns Thor pe Pământ în primul The Avengers, după ce Bifrost-ul fusese distrus la finalul filmului său de debut.

unlike-infinity-war-the-comic-book-began-with-an-unexpected-visit-to-the-sanctum-sanctorum-by-the
Copyright: Marvel

Dar în Infinity War nu este vorba doar de aducerea la viață a paginilor unor benzi desenate de acum câteva decenii, și nu e nici un film de acțiune care să ne arate cât de mult au evoluat efectele speciale, Avengers 3 este un film unic pentru că ne aduce un personaj negativ mult superior celor care îl precedă, iar Thanos ar putea fi considerat un tiran despotic, dar este al naibii de convingător în campania lui de a aduce echilibru în univers. Josh Brolin joacă un personaj care cu siguranță va lăsa urme în pop-culture și nu mi-e frică să-l compar cu un Darth Vader sau Voldemort, ba chiar aș zice că își merită locul în panteonul răuăcătorilor memorabili din film și entertainment în general. Infinity War reușește să-și ridice miza în singurul mod care era posibil ținând cont de distribuția imensă de eroi, dând rolul principal personajului său negativ.

De atâția ani suntem bine familiarizați cu Tony Stark, Steve Rogers și chiar cu noii veniți Doctor Strange și tânărul Spider-Man, dar capitolul la care Marvel au fost mai mereu restanți a fost cel al antagoniștilor, iar Thanos îi face de râs pe cei de până acum. Nu zic că Loki, The Vulture (Spider-Man Homecoming) sau Erik Killmonger (Black Panther) nu au fost personaje bine conturate, dar niciunul din ei nu se poate compara cu Thanos, care nu numai că este extrem de bine realizat ca gesturi și mimică, care îl fac să pară surprinzător de organic, dar filosofia lui nihilistă te poate atrage de partea lui cu ușurință, dacă stai să-i rumegi planul suficient de mult. Ca un fost locuitor al planetei Titan, Thanos a văzut declinul inevitabil al civilizației lui și a propus un compromis barbar, dar care să mențină integritatea planetei: eradicarea aleatorie a jumătate din populație. Bineînțeles că el a fost categorizat nebun și a fost exclus imediat din cercurile lui obișnuite, dar Titan s-a scufundat în propriile probleme, iar locuitorii planetei au dispărut, lăsând în urmă un tablou distopic nepopulat.

Motivațiile lui Thanos sunt ușor de înțeles, deși moralitatea lasă de dorit, dar până la urmă istoria ne-a învățat că oamenii cu adevărat mari sunt cei care și-au asumat deciziile dificile. La polul opus, cei care vor sta în fața lui sunt eroii cu coloană vertebrală și dorința de a menține lucrurile pașnice cu orice preț, iar umanitatea lor este defectul atât de bine scos în evidență de film. Forțele lui Thanos luptă pe mai multe fronturi împotriva Avengerilor și Gardienilor cu scopul de a aduna restul pietrelor, iar legăturile lor umane sunt punctele slabe, care în cele din urmă duc la înfrângerea lor. Peter Quill nu se poate face vinovat de moartea Gamorei, deși ea însăși i-o cere, Doctor Strange sacrifică Piatra Timpului pentru viața lui Tony Stark, deși insistase în prealabil că asta nu se va întâmpla, în timp ce Scarlet Witch refuză să-l distrugă pe Vision și Piatra Minții implicit, toate astea ducând la asamblarea inevitabilă de către Thanos a Mănușii.

Filozofiile părților aflate aici în conflict se ciocnesc vizibil, cu replica lui Cap “noi nu facem schimb de vieți!” răsunând în toate taberele celor buni, chiar dacă Vision reamintește că însuși Steve Rogers s-a sacrificat la rândul său la sfârșitul The First Avenger pentru a salva milioane de vieți. Thanos, de partea cealaltă, este de neoprit în campania lui, deși se arată la rândul lui extrem de uman uneori, vorbesc aici când e în prezența Gamorei, care îl transformă într-un uriaș docil. Cei doi au un trecut zdruncinat, după ce Thanos o ia pe mica Gamora de pe planeta ei de origine pe care a decimat-o, folosind vechea armată Chitauri, distrusă de Răzbunători în 2012. Scurtul flashback nu numai că arată cruzimile titanului care precedă colecționarea Pietrelor, dar ne dă o ancoră emoțională puternică în Gamora, care deși îl urăște de moarte, este vizibil distrusă când are impresia că și-a omorât “tatăl”, grație unei iluzii provocate de Piatra Realității. Spuneam că umanitatea celor buni este cea care a dus în sfârșit la înfrângerea lor, iar Gamora, dispusă să se sacrifice pentru a ascunde locația Pietrei Sufletului, nu poate totuși să o vadă pe sora ei, Nebula, torturată pentru respectiva informație și așa aflăm unde este această misterioasă ultimă piatră: pe Vormir.

infinity-war12

Infinity War îmbrățișează aspectul cosmic al poveștii și nu ne ține doar în câteva locuri, după planeta Gamorei și side-quest-ul lui Thor în miticul Nidavellir, Vormir ne aduce două twist-uri proaspete. Întoarcerea surpriză a lui Red Skull, dispărut la finalul Captain America – The First Avenger, nu era un lucru la care se aștepta cineva, dar el nu doar că aduce puțin binemeritat fan service personajului, acum jucat de Ross Marquant, dar vine ca o adaptare fizică destul de apropiată de Mistress Death, cea pentru care Thanos avea un fetiș aparte în povestea din comics. Pe Vormir asistăm la unul din cele mai emoționante momente ale filmului, nu în mică măsură datorită execuției perfecte a lui Josh Brolin, care vinde complet momentul! Thanos o sacrifică îndurerat pe fiica lui preferată pentru a obține Piatra Sufletului și este urmărit de chipul ei din copilărie până la finalul filmului, unde o vede tot pe ea când era doar un copil.

Vorbeam mai devreme de numărul imens de personaje și după două vizionări ale filmului, nu pot spune că am remarcat o evoluție prea mare pentru niciunul din ei! Thor a devenit eroul tragic al întregii povești, el pierzându-și familia, prietenii, ciocanul și întreg Asgardul de la primul lui film, în timp ce restul personajelor au făcut pași mici înainte, cu Tony Stark aproape de nunta cu Pepper și echipa lui Cap încă dată în urmărire. După cum era de așteptat, Infinity War nu e locul de sudat relații, ci este un război în toată regula, luptat pe mai multe fronturi. Între evenimentele din Wakanda și cele de pe Titan, trăiesc cu impresia că filmul ăsta a avut două acte finale în loc de unul, echilibrate parțial de misiunea lui Thor de a crea o nouă armă, Stormbreaker!

Lupta de pe Titan a fost cu siguranță una memorabilă din punct de vedere vizual, cu Ironman, Doctor Strange și restul aproape venindu-i de hac lui Thanos. Trucurile lui Strange și noua armură Bleeding Edge au fost superb realizate, odată cu costumul Iron-Spider, cu acea veșnică umanitate, deși mulți ar fi de acord să o numească prostie din partea lui Quill, făcând tot efortul inutil. Câteva secunde trebuia să-și mai stăpânească Star-Lord nervii și Thanos pleca la ferma lui cu coada între picioare. În Wakanda, de partea cealaltă, lucrurile au fost mai realiste, cu o luptă la sol între uriașa forță de Outrideri și grupul condus de Cap și T’Challa, cei doi sprintând în față ca niște lideri adevărați! Totuși, nu pot să nu remarc felul penibil în care Vision, probabil cel mai capabil membru Avengers a fost scos din schemă de o suliță. El ar fi trebuit să facă față de unul singur întregii invazii, dar a fost transformat într-un mecanism de intrigă încă de la început, dar asta e de iertat pentru că locul lui a fost luat de un personaj care merită asta din plin:

Ce intrare a avut Thor în Wakanda! După ce a fost învins de Thanos, l-a ridiculizat fără să vrea pe Quill și a construit o nouă armă aproape cu prețul vieții, Zeul Tunetului și-a primit în sfârșit momentul pe care îl merita! Felul în care redeschide Bifrostul și înclină balanța în favoarea băieților buni, depășiți numeric de inamici, este momentul meu preferat din întreg filmul și a făcut revanșa dintre el și Thanos cu atât mai așteptată. Titanul ajunge în sfârșit pe Pământ și nu este aproape deloc jenat de atacurile lui Banner, Rhodey, Groot și Black Panther, doar Cap își depășește condiția și îi blochează momentan mănușa, sub privirea impresionată a lui Thanos. Wanda, acum complet scăpată de accentul ei est-european, este convinsă de Vision să distrugă piatra din capul lui, dar, la fel ca toate eforturile de a opri asamblarea Mănușii, totul este în zadar! E incredibil cum un film în care s-au adunat atâtea forțe, dar cei buni au fost mereu cu un pas înapoi: Ironman și grupul lui au luptat și aproape au scos Mănușa, dar degeaba! Cei din Wakanda au încercat cu orice preț să protejeze Viziunea, dar degeaba! Shuri a demonstrat că e cea mai deșteaptă din lume și s-a pus pe scos piatra, din nou degeaba! Thanos folosește Piatra Timpului pentru a o reconstrui pe cea a Minții și întreaga sală de cinema a rămas fără suflare. Toate cele șase MacGuffin-uri sunt adunate și… Thor îl trăznește cu toată forța pe titan! Poate sunt printre puținii care se gândeau la asta pentru că scena dintre Wanda și Vision fusese extrem de dramatică și bine pusă la punct, dar în timp ce Thanos se apropia de cei doi, mă tot întrebam ce naiba face Thor?! Asgardianul apare în cele din urmă și își înfinge securea în pieptul lui Thanos, odată cu răsuflarea ușurată a întreg cinema-ului. Infinity War dădea semne că va avea un final tipic Marvel, cu final fericit, dar Thanos îi șoptește lui Thor că “ar fi trebuit să țintești capul!” și…

Thanos_Snappy

Thanos dispare în, ceea ce pare, un loc legat de Piatra Sufletului, unde o întâlnește pe Gamora când era mică, căreia îi mărturisește că misiunea lui “l-a costat TOTUL!”. Mănușa pare prăjită complet, iar titanul dispare într-un portal. Thor și Cap se uită în gol, în timp ce Bucky, Groot, Falcon și T’Challa dispar în cenușă. Înapoi pe Titan se întâmplă la fel, cu Tony Stark și Nebula ultimii rămași în picioare. Doctor Strange a refuzat să folosească Piatra Timpului, dar tot el fusese în viitor și a văzut că Thanos ar învinge în peste 14 milioane de scenarii, așa că singurul cu un final pozitiv pentru eroi avea probabil nevoie ca titanul să câștige lupta asta, pentru ca Răzbunătorii să câștige războiul.

La cât de mare e filmul ăsta, e normal să existe mii de teorii legate de felul în care băieții buni și-au jucat cărțile, dar cred că acest unic scenariu al lui Strange este cel care motivează mare parte din evenimente, în special de ce nu a folosit portalurile lui magice ca să-i taie mâna cu totul lui Thanos. Finalul a fost cu siguranță emoționant, o situație extrem de rară în care personajul negativ învinge. Sigur, Avengers 4 urmează să apară anul viitor și îi va readuce pe cei șase membri originali alături de Captain Marvel, cea care se pare că va fi cea mai puternică din grup și mă aștept ca o mare parte din cei dispăruți în cenușă să revină, în timp ce unii din nucleul vechi vor sări în capul listei de potențiale decesuri.

Ce film este Infinity War! Realizez acum, la finalul unui review de 2500 de cuvinte, că abia dacă am reușit să intru într-un sfert din câte s-au întâmplat, ca să nu mai vorbesc de micile momente care au făcut povestea asta atât de bogată. Acțiunea, momentele de camaraderie, acele morți emoționante, toate sunt elemente care vor face din Avengers 3 unul dintre cele mai memorabile filme cu supereroi din toate timpurile. Se poate spune că unele lucruri nu au mers chiar perfect, ca Eitri (personajul lui Peter Dinklage) sau membrii Ordinului Negru, dar îmi mențin scorul de la review-ul spoiler free:

img_1774

Cu finalul filmului încă dominând internetul și atâtea lucruri lăsate neexplorate, voi reveni în perioade următoare cu mai multe articole legate de Marvel, atât despre Infinity War, cât și despre Deadpool 2 și Ant-Man and The Wasp, care vor apărea în mai, respectiv iulie. Primul material va fi cel mai probabil despre Thanos, dar vor urma și explicații și predicții pentru viitoarele producții ale celor de la Marvel, pe lângă review-uri episodice pentru Westworld și multe altele!

Review: Westworld – “Journey Into Night” (S02E01)

Recapitulare: Westworld – Povestea până acum

Review: Black Panther