După o absență destul de lungă, 5 ani, Kratos – zeul spartan cu probleme mari de anger management – are parte de un nou periplu printre nemuritori și ființe mitice! Ultima dată l-am văzut în God of War – Ascension, pe bătrânul Playstation 3, într-o poveste de tip prequel, dar soarta lui rămăsese incertă tocmai din 2010, când sfârșitul celei de-a treia intrări numerotate din serie l-a găsit în vârful muntelui Olimp, cu Zeus la picioarele lui și întreaga Grecie în haos. Dacă ai nevoie de un refresh asupra întregii povești, am aici o recaptitulare: God of War – Povestea până acum, dar cert este că finalul God of War 3 l-a văzut pe fostul căpitan spartan înjunghiat cu propria sabie și aruncat de bună voie de pe marginea muntelui.

Multe s-au schimbat de când nu l-am mai văzut pe Kratos, și vorbesc aici de peisajul gaming-ului în general. Mentalitatea developerilor s-a înclinat mai mult spre partea de multiplayer și microtranzacții, ca să nu mai vorbim de mult discutatele loot-boxes, iar jocurile single-player aproape că au devenit de domeniul old-school. Sigur, ultimii ani nu au dus lipsă de experiențe offline memorabile, The Witcher 3 – Wild Hunt fiind dovada vie că încă există potențial imens pentru ele, dar și studiourile first-party de la Sony au continuat să ofere “exclusivități” de calitate ca Horizon Zero Dawn sau ultimele două capitole din seria Uncharted, A Thieves End și The Lost Legacy.

Cel mai nou God of War e la rândul lui un joc 100% single-player, fără niciun fel de microtranzacții, cel puțin acum la aproape trei săptămâni de la lansare. Inițial l-am cumpărat în ideea de a-l termina într-un weekend pentru a face un review cât mai repede, dar experiența mea cu noul titlu Sony Santa Monica m-a învățat două lucruri: că God of War nu merită grăbit, ci savurat și că nu prea e sănătos să stai 10 ore pe zi jucându-te, dar a meritat din plin! Acum, nu doar că am terminat jocul, dar mă pot lăuda și cu un nou Platinum extrem de lucios:

img_1971
Yeah, baby!

Cât despre jocul în sine, trebuie să sapi adânc ca să-i găsești hibe! Echipa condusă de veteranul seriei, Cory Barlog, a decis o remaniere completă pentru noua aventură a lui Kratos, acum însoțit în călătoria lui de Atreus, fiul său și unul din cei mai buni parteneri A.I. pe care îi poți avea. Și fundalul Greciei antice a fost lăsat în urmă, acum jucătorii putând experimenta cu o nouă mitologie, aș zice mai interesantă, cea scandinavă, atât în uriașul hub semi-open world – Midgard – cât și alte ținuturi mitice ca Alfheim, Muspleheim și altele. Locația și însoțitorul A.I. nu sunt singurele schimbări de la originile seriei, cu perspectiva camerei mutată acum peste umăr, mult mai potrivită noului sistem de combat, dar, mai important, întreaga poveste arată ca un singur cadru continuu, cu momentele de gameplay intercalate fără cusur cu cele de cinematică… asta exceptând bineînțeles dățile când Kratos va muri, iar asta se va întâmpla inevitabil de câteva ori, dacă nu chiar de foarte multe, pentru că noul sistem de combat este mult mai evoluat decât cel clasic de bătut butoanele până la ruperea controller-ului. Loviturile au fost acum map-ate pentru R1 și R2, cu posibilitatea de a evita inamicii nu mult diferita de jocurile Souls sau chiar The Witcher, iar punctul principal de atracție este fără îndoială noua armă a lui Kratos, Securea Leviathan, care poate fi folosită atât pentru melee, cât și pentru a ataca inamici aflați la distanță și, să nu uităm, poate fi chemată înapoi cu o apăsare de buton, exact ca Mjolnir, Ciocanul lui Thor.

Am încercat din răsputeri să mă plictisesc de funcția asta, dar degeaba, Leviathan-ul este noua mea armă preferată din gaming, chiar dacă în primele ore ale jocului nu e prea puternică, dar problema asta nu persistă pentru mult timp pentru că toate elementele combative ale lui Kratos, cât și ale lui Atreus, pot fi îmbunătățite. Cei doi pot avea diferite armuri upgradabile cu resurse găsite în lume, în timp ce armele și skill-urile pot la rândul lor să evolueze odată cu cheltuirea de puncte XP, arcul lui Atreus devenind extrem de util mai târziu în poveste, când aparent pricăjitul fiu al lui Kratos va deveni un luptător redutabil, doar este nepotul lui Zeus până la urmă! Securea nu poate fi folosită doar ca armă, ci are și rolul de ajutor în anumite puzzle-uri, pe lângă faptul că poate îngheța un inamic în loc, în timp ce Kratos se poate ocupa cu mâinile goale de altul.

Și apropo de grade de rudenie, familia este motorul principal al întregii narațiuni, cu cei doi protagoniști aflați într-o călătorie periculoasă spre “cel mai înalt vârf de munte” pentru a împrăștia cenușa lui Faye, soția lui Kratos și mama lui Atreus. Dacă vechile titluri God of War erau simple hack & slash-uri în care Kratos își vărsa nervii pe oricine și orice, cel nou ne oferă un personaj mult mai bine conturat, în continuare nervos și sceptic, dar cu vizibile trăsături umane, o preocupare nativă pentru a-și obișnui fiul cu tainele războiului, cât și o grijă necondiționată pe care i-o poartă, deși abuzează de apelativul “BOY!” până când devine comic. Încă de la primul minut de joc, pe tonul coloanei sonore superbe, cu tentă Vikings, și privind fața extrem de detaliată a fostului căpitan spartan, ne dăm seama că nu mai suntem în aceeași lume ca acum mulți ani pe Playstation 2. Kratos, la fel ca și Atreus, este un personaj tridimensional, iar călătoria lor și etapele prin care relația lor evoluează fac din God of War mai mult decât un simplu joc. Există momente de-a lungul celor aproape 25 de ore ale campaniei principale în care, ca jucător, ești luat pur și simplu de o coardă sensibilă și ești tras în toate direcțiile, așa cum ar trebui să se întâmple în cazul unei povești de calitate, iar GoW se menține interesant de la început până la sfârșit!

https---blueprint-api-production.s3.amazonaws.com-uploads-card-image-757013-4360ae38-7ffc-44c6-9cc0-40fdb923f1a8
Hai să mai auzim o poveste!

Trebuie spus că mitologia nordică este un fundal extrem de potrivit pentru serie, iar felul în care vechi legende sunt povestite mi-au dat impresia de multe ori că jocul ăsta este varianta cea mai bună de a învăța despre ea, cu altaruri, notițe și mai ales călătorii cu barca pe uriașul hub central, Lacul celor nouă, în care aproape de fiecare dată amânam andocarea pentru a asculta în liniște toate informațiile despre Odin, Thor, Tyr și mulți alții. Miturile scandinave sunt pe mâini bune aici și fiecare tărâm are un farmec aparte, ba chiar după un periplu mai lung în Muspelheim, tărâmul de foc, aveam impresia că trecuse o veșnicie de când n-am mai fost în Midgard, semn că există diferențe notabile între diferitele porțiuni ale jocului.

M-am gândit destul de mult în primele ore de gameplay dacă ploaia de review-uri cu scoruri perfecte a fost una meritată sau nu, și inevitabil am încercat să caut defecte în ceea ce pare a fi un joc perfect. Inițial am avut impresia că God of War încearcă niște mecanici de luptă similare cu seria Arkham și la primele scenarii în care eram între mai mulți inamici, camera peste umăr mi-a dat impresia că am vizibilitatea redusă în contextul în care poți fi atacat din orice direcție, dar asta a dispărut odată cu adaptarea la noul sistem și la tipurile de inamici.

God-of-War-2018-Shot-05
Hai la tata!

Apropo de inamici, ei nu sunt de varietatea cea mai mare dacă îi iei la bani mărunți, ci mai degrabă te lupți de mai multe ori cu același troll, dar ba cu o putere de foc, ba de gheață, ba de altceva. Boss fight-urile, în schimb, deși nu foarte multe, sunt cu adevărat memorabile, în special prima, care are loc destul de devreme când Kratos nu beneficiază de toate upgrade-urile, în afară de furia lui specifică.

Concluzia este destul de simplă, după mai bine de 50 de ore petrecute în God of War, și anume că Sony și-au găsit jocul reprezentativ pentru actuala generație Playstation! Așa cum The Last of Us a fost cel mai reprezentativ titlu PS3, God of War este killer app-ul Playstation-ului 4! Gameplay-ul distractiv, lumea bogată în conținut, efectele vizuale și sonore impecabile și o poveste demnă de proporțiile seriei sunt elementele care fac din God of War o capodoperă și un clasic instant pentru iubitorii de gaming. Abia aștept să văd un expansion, o continuare sau orice conținut extra pe care Sony Santa Monica ni-l vor da în lunile următoare, cât despre notă nici nu se pune problema…

… iar astea din partea cuiva care nu a fost niciodată un fan prea mare al seriei, dar acum aș vrea să văd toate celelalte jocuri refăcute în stilul ăsta, deși știu asta nu se va întâmpla niciodată!