Filmele horror cu tentă religioasă nu sunt un gen nou, The Exorcist, Carrie sau The Wicker Man având grijă deja de decenii bune să facă bisericile și mânăstirile mult mai mult decât niște simple lăcașuri de cult. Este foarte ușor să faci o legătură tangibilă între un loc religios și ceea ce ne putem imagina cu toții că înseamnă viața de apoi, mai ales că, de cele mai multe ori, într-un loc de genul ăsta se face trecerea spirituală în neființă, iar The Nun, cel mai nou film din universul The Conjuring intră exact în sfera asta și ne oferă o experiență horror foarte atmosferică, bogată vizual și cu un aer românesc.

Screen-Shot-2018-04-18-at-8.41.12-AM
Să nu te deochi!

În 2013, James Wan ne-a adus un clasic modern cu The Conjuring, un film ancorat în mare parte în evenimente care s-au întâmplat cu adevărat și nu a trecut foarte mult până când s-a format și o bază solidă de fani. Succesul neașteptat al filmului a adus după sine o continuare pe măsura originalului, dar și două spin-off-uri Annabelle, toate fiind povești spuse într-o formă non-liniară. Pentru o explicație detaliată a seriei, vizitați link-ul de mai jos:

The Conjuring – Universul Apărut de Nicăieri (Cronologie Completă)

Acum, producătorii din spatele seriei merg și mai departe în timp, în România anului 1952, unde avem parte de primul capitol al seriei cu The Nun, povestea călugăriței posedate de Valak, un spirit demonic venit direct din infern. Regizorul Corin Hardy a construit aici un film arătos, cu efecte vizuale bine puse la punct, care constituie unul din pricipalele puncte de atracție. Castelul Huniazilor dublează pentru impresionanta Mânăstire Carta, loc unde sinuciderea unui maici atrage atenția Vaticanului.

THE NUN

Părintele Burke (Demian Bichir) este trimis de mai marii de la Roma să investigheze, bătând un apropo vag despre background-ul lui legat de fenomene religioase neobișnuite. El nu merge totuși singur, ci însoțit de sora Irene, o măicuță în devenire, care mai rupe stereotipurile pentru genul ăsta de personaje. Ea este jucată de Taissa Farmiga, sora mai mică a Verăi Farmiga, actrița principală din The Conjuring, deci se poate spune că universul ăsta restrâns este o afacere de familie. Nu poate fi vorba aici de nepotism totuși pentru că mai tânăra Farmiga este cu ușurință una dintre cele mai bune părți ale filmului. Cei doi oameni ai Domnului mai au un acolit în misiunea lor, pe Maurice, un francez venit în mod inexplicabil în România rurală, dar care aduce comic relief-ul într-un film de altfel foarte sumbru.

THE NUN

The Nun este cap-coadă un film ancorat în temele lui religioase, așa că cei care nu-s fani ai sub-genului s-ar putea să-și dea un pic ochii peste cap când cineva propune să se lupte cu demoni prin rugăciune. Narațiunea este construită destul de mult în jurul acestei premize, maicile de la mânăstire având secole întregi de rugăciunie perpetuă, lucru care se leagă cursiv în partea de final a filmului. Deși inițial pare un horror by the numbers, The Nun are câteva surprize sub robă, nu cât să facă o diferență prea mare de la sperieturile care sunt OK și cam atât sau de la ocazionalele incosistențe narative, dar care să-l ridice un pic valoric pentru felul în care este legat de restul filmelor, în special de The Conjuring 1 și  2, mai ales că finalul aduce un twist bine pus la punct.

În contextul seriei, The Nun nu este chiar cel mai bun dintre filme, dar este un horror serviabil, care să scarpine mâncărimea aia pentru câteva sperieturi. Călugărița este la fel de odioasă și creepy cum o țineam minte din The Conjuring 2 și, în ciuda lacunelor evidente ale poveștii, atmosfera filmului face să merite făcut un drum până la cinema, unde sunetul și întunericul deplin din sală amplifică suspansul. Dacă ar fi să fac un clasament pe scurt al seriei, ar arăta cam așa:

Screen Shot 2018-09-09 at 12.50.33
1. The Conjuring | 2. The Conjuring 2 | 3. Annabelle – Creation | 4. The Nun | 5. Annabelle

… iar The Nun primește un: