De regulă consider că timpul este factorul determinant în ceea ce privește o opinie definitivă. În cazul filmelor, mai exact, entuziasmul inițial și o sală de cinema cu vibe-ul pozitiv îți poate accelera felul în care percepi ceea ce vezi. Unele replici par mai bune, unele scene arată mai bine și, de cele mai multe ori, impresia finală cu care pleci acasă e una pozitivă, deși e posibil ca a doua zi să fi uitat complet ce ai văzut. Bineînțeles, același lucru e valabil și invers, când poate dispoziția de moment te face să nu apreciezi filmul așa cum ar merita, dar cert este că dacă încă te gândești la el în următoarele zile, cu siguranță ți-a scăpat ceva.

Am avut o experiență de genul celei din urmă cu First Man, cel mai nou film regizat de Damien Chazelle, la modul că a trecut mai bine de o săptămână de când l-am văzut într-o sală goală la o oră în care lumea normală ia prânzul și mă bucur că nu m-am apucat imediat de review. Fiind un fan declarat al tânărului regizor, cu Whiplash și La La Land printre preferatele mele din ultimii cinci ani, First Man avea mereu să fie undeva în capul watchlist-ului pentru 2018 și acum, rumegat suficient de mult, cred că e o direcție binevenită pentru genul SF, asta dacă putem băga filmul ăsta în categoria science fiction.

Ziceam că prima reacție a mea cu First Man nu a fost una de hype maxim și, de fapt, cred că Chazelle asta și urmărește. Primul Om pe Lună nu e o poveste spațialo-glamuroasă în care Neil Armstrong e Han Solo și misiunea Apollo 11 doar o simplă formalitate. Filmul a făcut tot posibilul să-și ancoreze toate faptele în realitate pentru a face zborul în spațiu cât mai pe înțelesul celor cărora li se pare că e de fapt ceva ușor!

First Man este bazat în mare parte pe cartea cu același nume a lui James Hansen, unde viața lui Neil Armstrong este prezentată atât în facilitățile și misiunile NASA, dar își permite să intre și în viața personală a acestuia și, după cum îl vedem jucat cu mare măiestrie de Ryan Gosling, primul om care a pășit pe lună nu a fost, după cum ar crede mulți, un rockstar spațial care a trăit viața la cele mai înalte cote, ci era un om retras, calculat și chiar ciudățel, care tăcea și făcea. Filmul a distribuit-o cât se poate de inspirat pe Claire Foy în rolul lui Janet, soția de la vremea respectivă a fostului astronaut și între First Man, rolul reginei Angliei din The Crown și felul în care o vedem în primul trailer pentru The Girl in the Spider’s Web, m-am lămurit că femeia asta nu are limită în versatilitatea ei actoricească și nu m-ar mira să o văd nominalizată consistent pentru Oscaruri, Globuri de Aur și toate cele în sezonul de premieri.

Janet Armstrong nu e un rol pompat pentru efect dramatic și cred că de-aia execuția merge atât de bine! Ea e orice femeie din lumea asta, practic, care stă cu grija că bărbatul ei s-ar putea pierde oricând în aspiratorul infinit al spațiului, e femeia care nu-și vede soțul cu lunile, dar trebuie să mențină familia pe linia de plutire și, nu în ultimul rând, trebuie să fie alături de un om care nu a fost chiar cea mai plăcută companie și să trăiască inevitabil în umbra lui. Și cu tot realismul vis-a vis de viața la NASA, nu e de mirare că un om calculat ca Neil Armstrong a fost cel care a condus misiunea Apollo 11!

Toți cunoaștem pe cineva care în școala primară își dorea să zboare în spațiu, să exploreze universul și, după vorbele Căpitanului Kirk, să meargă fățiș unde niciun om n-a fost vreodată, nu? Pentru toți cei care au avut la viața lor asemenea fantezii, First Man ne lămurește ferm: nu vrei să mergi în spațiu! Punct! Pregătirea echipajului este una care, deși e prezentată destul de serios, are câteva momente subtile de umor, cu Neil și un coleg invitându-se reciproc să “dea la rațe” după o simulare sau profesorul de matematică zicând unei clase aproape adormite în zorii dimineții că vor trece printr-un singur capitol, mai exact “doar” primele 600 de pagini! Cine ar fi crezut că zborul în spațiu presupune atâta matematică?

La capitolul vizual, Damien Chazelle a mizat pe un filtru foarte granulat, care în multe momente dădea impresia că este făcut chiar în anii ’60, ajutat evident și de atenția impecabilă la toate detaliile, începând cu recuzita și terminând cu echipamentele spațiale aduse la viață cu precizie maximă. First Man e foarte migălos în felul în care prezintă munca titanică din spatele misiunii Apollo 11, asta fiind, cel puțin inițial, una din problemele mele filmul, dar acum văd de ce a fost necesară. Deși pune accent mare pe explorarea spațială, n-ai spune că e chiar un SF, ci mai degrabă o dramă cu multe elemente de știință, minus partea de ficțiune.

S-a speculat mult de către conspiraționiști că aselenizarea a fost de fapt doar o mușamalizare politică elaborată pentru a lua din avântul sovieticilor, care îi bătuseră categoric pe americani în “The Space Race” până atunci, dar fie că totul a fost regizat conform zvonurilor de Stanley Kubrick sau misiunea asta chiar a avut loc, cineastul Linus Sandgren a depășit orice așteptare în crearea Lunii pentru film! Primul Om impresionează vizual până în acel punct, dar depășește orice așteptare în momentul în care echipajul Apollo 11 aselenizează!

First Man este fără îndoială un nou succes pentru Damien Chazelle, un film care țintește spre stele, dar nu uită de oamenii simpli care pot doar să privească fără nicio putere spre ele. Fie că ești pasionat de fenomen sau doar curios de cum s-a realizat un astfel de eveniment, First Man reușește să fie o dramă bună, dar și un film educativ. Nu am fost cucerit instant de el, dar, cum ziceam la începutul review-ului, timpul m-a făcut să-l apreciez mai mult cu fiecare zi trecută și, drept urmare, l-aș revedea măcar o dată pe marele ecran până când o să fie scos definitiv din cinema-uri