Sfârșitul lui 2018 a marcat, la propriu, finalul unei ere, când Stan Lee a încetat din viață la respectabila vârstă de 95 de ani. Legendarul creator de benzi desenate a lăsat în urmă o moștenire impresionantă, nenumărate personaje create de el dominând încasările din ultimii ani, doar Black Panther și Avengers – Infinity War fiind responsabile anul trecut pentru mai mult de trei miliarde de dolari în încasări.

Stan Lee, alături de colaboratorul lui de-o viață, Steve Ditko – care la rândul lui ne-a părăsit în 2018 – ne-au oferit nenumărate personaje memorabile de-a lungul timpului, personaje care vor modela cu siguranță și viitoare generații. De la Black Panther până la Ironman și cu toți Răzbunătorii dintre ei, găsești cu ușurință măcar unul pe placul tău, dar, pe oricare l-ai prefera, tot Spider-Man va rămâne probabil eticheta siglei Marvel pentru mult timp de acum încolo.

De ani de zile Spidey a fost un personaj central, fie că vorbim de filme, seriale animate, comics sau de jocul foarte reușit pe care ni l-au dat cei de la Insomniac. Trei actori diferiți l-au jucat pe Peter Parker în mai puțin de zece ani, fiecare cu punctele lui forte, dar, odată cu proaspăt lansatul Into the Spider-Verse, răspunsul la întrebarea “care e cel mai bun film Spider-Man?” s-ar putea să nu-i mai includă pe Toby Maguire, Andrew Garfield sau Tom Holland după multe opinii. Da! Into the Spider-Verse chiar e un film foarte bun!

Adus ca un omagiu lui Steve Ditko, cel care a influențat vizual universul Marvel așa cum îl știm și acum, implicit, lui Stan Lee, Into the Spider-Verse e filmul cu Spider-Man care nu ar fi putut fi realizat niciodată în format live-action. Focusul central de data asta nici măcar nu mai e Peter Parker ci Miles Morales (varianta Ultimate Spider-Man), care a avut un rol mic și în jocul de PS4. Miles e un pic modificat față de geneza lui de pe bandă, dar trăsăturile generale sunt acolo: tânăr, inteligent și mare fan Spidey.

Un alt film foarte cunoscut care a încercat, mai puțin credibil, ideea de succesiune și moștenire a mantei a fost The Dark Knight Rises, cu John Blake prelunând rolul de Batman de la un Bruce Wayne trecut de prima tinerețe, dar Into the Spider-Verse face asta mult mai bine și cu extrem de mult stil. Animația creată aici este unică față de tot ce am mai văzut până acum pe marele ecran, având culori vibrante, mișcări fluide și expresiile faciale nu sunt deloc sacrificate în detrimentul stilului, iar toate astea vin de la studioul care a făcut The Emoji Movie.

Into the Spider-Verse e fără îndoială un film plăcut ochiului, dublat de faptul că, animație fiind, personajele arată exact la fel ca omologii lor din materialul sursă și, indiferent cât de ridicol arată unele dintre ele (mai ales Kingpin), alegerea asta de design nu face decât să avantajeze filmul, fie că vorbim de scăderea frame-urilor la Spider-Man Noir sau randarea în stil anime a lui Peni Parker, pe lângă folosirea prompt-urile care semnalizează acțiuni exact ca într-un comic, de genul “pow”, “swoosh” și “efectul de “spider-sense”.

Miles nu este singur în tentativa lui de a salva multiversul, ci este însoțit de o distribuție flexibilă de personaje care joacă diverse variante ale lui Spidey, de la un mult mai bătrân și burtos Peter Parker la fan-favorita Gwen Stacy (a.k.a. Spider-Gwen) și terminând cu Spider-Man Noir (Nicholas Cage), Peni Parker cu al ei robot anime SP // DR și, wait for it, Spider-Ham, un porc umanoid extrem de slobod la gură. Ultimii trei, după cum e de așteptat, primesc mai puțină atenție, dar chiar și așa, cu toții au ceva de demonstrat ca să arate că își merită locul în echipă și cei șase chiar lucrează foarte bine împreună!

Grosul de narațiune îi are în centrul atenției pe Miles și Peter (cel cu burtă), cu Gwen Stacy aproape în spatele lor. La prima vedere, Peter B Parker pare varianta lipsită de idealism a lui Spider-Man, dar, privit mai îndeaproape, el e cel mai bine conturat dintre toți: el face lucrurile super-eroice din instinct, anticipează absolut tot ce urmează să se întâmple și e efectiv plictisit de jobul ăsta de aproape 30 de ani pentru că cine n-ar fi, nu? Fiecare din cei șase Oameni-Păianjen aduce o dimensiune diferită rolului de Spider-Man, dar toți reprezintă în esența lor același lucru: dorința de a face bine cu orice preț și a nu renunța niciodată la luptă, în ciuda obstacolelor pe care le întâlnesc în viețile lor.

Spider-Man Homecoming a accentuat foarte mult ideea că, indiferent de situație, Spidey se ridică mereu de jos, întărită de veșnica zicală “with great power comes great responsability”, rostită în film – folosind o veche înregistrare – chiar de regretatul actor Cliff Robertson, care l-a jucat pe unchiul Ben în primul film Spiderman al lui Sam Raimi din 2002. Into the Spider-Verse nu ocolește ideea asta și se avântă cu totul în ea, ceea ce creează niște momente emoționante cu adevărat reușite. Întreg filmul este un mix echilibrat de dramă, comedie și efecte vizuale memorabile, fiind completat de o coloană sonoră care nu e degeaba în “trending” peste tot de la lansare.

Into the Spider-Verse este cu ușurință una dintre cele mai bune animații din ultimii ani și, îndrăznesc să o spun, cel mai bun film cu Spider-Man de până acum. Faptul că intriga lui centrală are legătură cu multiversul înseamnă direcții infinite în care povestea ar putea continua, așa că sunt extrem de curios ce am putea vedea într-un sequel. Pe lângă tease-ul de la finalul filmului se vorbește de un film cu personajele feminine în roluri principale, dar și de apariția versiunilor jucate în film de Maguire, Garfield și Holland, pe care am putea să îi vedem împreună pe ecran pentru prima dată. Orice ar rezerva viitorul Spider-Verse-ului, prezentul e cât se poate de reușit, motiv pentru care îi și dau un…

Into the Spider-Verse e dovada că poți avea filme originale atunci când o mână de creatori cu viziune primesc frâu liber să se exprime. Filmulețul ăsta e unul pentru toate vârstele și chiar mă gândeam, văzându-l în cinema, că dacă un copil ar merge să-l vadă necunoscând încă personajul, atunci Spider-Man și-ar câștiga instant un fan pe viață!