E luna aprilie a unui 2019 extrem de încărcat de filme, seriale și jocuri care se bat până la sânge pentru banii și, mai important, timpul nostru. Capetele de afiș sunt indiscutabile luna asta totuși, cu extrem de anticipatul Avengers – Endgame avându-și mult așteptata premieră în 25 aprilie, dar și ultimul… da, exact! ultimul sezon din Game of Thrones urmând să înceapă în 15 aprilie (HBO România). Totuși, suntem oameni, mai exact oameni predispuși la a consuma cantități inepuizabile de divertisment, drept urmare nu vom aștepta finalul lunii ca să ajungem la cinema, mai ales că un nou supererou intră acum în clubul (select?) al adaptărilor live action, nimeni altul decât…

Sorry, nu m-am putut abține! Shazam este cel mai nou personaj care face tranziția de la pagină de comic spre marele ecran și… o face la niște parametri acceptabili, cu câteva elemente fresh, dar și metehne vechi cu care suntem deja obișnuiți. Dar mai întâi, cine este Shazam?

Origine

shazam-2016

Shazam este un personaj cu vechime în lumea benzilor desenate. El este de fapt originalul Captain Marvel, nume sub care a fost cunoscut până în 2012, când Marvel și-au câștigat dreptul de a-și folosi numele etichetei exclusiv când vine vorba de titluri. Astfel, cei de la DC care au preluat personajul de la Fawcett Comics s-au trezit că îl pot numi în continuare Captain Marvel, dar nu pot folosi același nume în niciun titlu, așa că au mers pe altă rută și l-au redenumit complet Shazam, de altfel un nume mult mai digerabil, deși personajul în sine nu îl poate rosti în orice situație pentru că acest cuvânt îl transformă din copil obișnuit în supererou și înapoi.

Puțin context

Shazam_1

Filmul urmărește în linii mari seria Shazam (NEW 52) din 2012, în care Billy Batson, un orfan plimbat de la o casă adoptivă la alta, este descoperit de vrăjitorul Shazam care îi dăruiește toate puterile sale pentru a combate orice e rău pe lume. Filmul explică exact care sunt aptitudinile lui, dar, pe scurt, Billy se transformă la rostirea cuvântului “Shazam” într-un echivalent magic al lui Superman: adult bine făcut, cu putere și abilități extraordinare. El e astfel nevoit să navigheze viața în noua (și numeroasa) lui familie adoptivă cu povara acestor noi puteri.

Dar cum e Shazam ca film?

maxresdefault

Cei de la DC nu au avut o viață prea ușoară de când și-au lansat propriul univers cinematic în stilul celor de la Marvel. Majoritatea filmelor au fost puse la zid de către fani și critici, cu hituri ocazionale ca Wonder Woman și, mai recent, Aquaman ținând steagul relativ sus. Shazam este o alegere destul de ciudată să relansezi o franciză aflată în criză și, deși nu beneficiază de sonoritatea unor nume ca Batman sau Superman, filmul reușește să aducă ceva nou acestui gen deja bine stabilit. Shazam nu este un film cu un buget uriaș și nici nu încearcă să-și imite colegii de la DC, ba chiar ia cel mai mult de la filmele ca Deadpool, în sensul că se ia singur peste picior și menține lucrurile la o scară mai mică.

Scorurile de dinainte de premiera pentru public au fost extrem de favorabile, cu laude unanime din partea criticilor și note care s-au învârtit în general între 9 și 10 pentru cel mai recent erou DC, dar să fie oare ăsta adevărul despre Shazam? Să o spunem drept, filmele bazate pe proprietăți DC Comics au cam lăsat de dorit în ultimii ani, nu că au fost neapărat dezastruoase, dar nu au reușit să se ridice la nivelul unei moșteniri greu de atins, iar Shazam profită de asta, oferind o experiență decentă după câteva tentative eșuate din partea “colegilor”, deci se poate spune că standardul scăzut al precedentelor filme DC au ajutat Shazam să obțină o primire fastuoasă ușor nemeritată.

Ce face Shazam bine

Shazam-review-2

De la bun început, Zachary Levi este ales mănușă pentru rolul eroului titular: amuzant, impozant și îmbrățișând perfect rolul de surogat al publicului, Zach este excelent! Am avut multe filme cu supereroi, dar parca Shazam chiar te face să simți cum ar fi pentru un om obișnuit să te trezești senin cu puteri. În majoritatea filmelor eroii se adaptează relativ repede la abilitățile lor noi, dar aici Shazam își arată umanitatea și felul în care este prezentat e mult mai realist decât multe alte personaje dinaintea lui.

Distribuția secundară este și ea una bine aleasă, cu toți copiii achitându-se bine de sarcinile lor, mai ales când vine vorba de scenele amuzante. Copiii sunt în general mai greu de integrat într-o poveste de genul ăsta, dar regizorul David F Sandberg (Annabelle – Creation) știe exact cum să-i pună în valoare, dându-le destul de făcut să aibă suficientă implicare, dar nu prea mult încât să-și prelungească inutil bun venitul. Sigur, nu toți sunt în centrul atenției, dar Faithe Herman este adorabilă în rolul Darlei, în timp ce Freddy (Jack Dylan Grazier) devine foarte rapid esențial în dinamica filmului, la fel ca Asher Angel, care e mult mai apropiat de Shazam decât ne-au dat trailerele de înțeles.

Dar cum rămâne cu personajul negativ? Mark Strong, care a mai jucat un răufăcător DC, pe Sinestro în malignul Green Lantern, este acum un alt villain cunoscut, Dr Sivana. Strong este celebru pentru rolurile sale negative, iar aici se achită foarte bine de sarcinile date. Personajul său este unul ținut suficient de mult la copt și nu e neglijat, așa cum se întâmplă în aceste filme “de origine”. Sivana este aproape de omologul său din materialul sursă și, deși cu toții ne-am fi dorit să-l vedem pe Black Adam (The Rock) prezent într-un fel saul altul, reprezintă un adversar redutabil pentru tânărul Billy. Dr. Sivana este un om de știință obsedat de găsirea templului vrăjitorului Shazam, care ajunge să controleze întruchipările celor șapte păcate capitale. În multe privințe, dar mai ales datorită aspectului, Mark Strong este Lex Luthor-ul pe care nu am putut să-l avem în Batman v Superman, iar rolul său din Shazam este doar o mostră din ce ar fi putut să fie.

Lăsând ce ar fi putut fi la o parte, hai să o spunem drept cum e, iar Shazam este un film al naibii de fun! Umorul este bun, iar acțiunea este decentă, dar cel mai important, actul al treilea a.k.a. “bătălia finală” este cireașa de pe tort. Multe filme bune cu supereroi se împiedică aici, de obicei pentru că personajul principal se luptă cu un villain generat pe computer pe un fundal verde, dar Shazam ia o turnură neașteptată, care 100% merge în favoarea filmului. Poate că debutul este unul destul de familiar și durează un pic până să intrăm în pâine, dar odată ce Shazam apare în costumul lui glorios (care arată extrem de bine… bravo DC pentru design-urile comic accurate din ultima vreme!) banii plătiți pe bilet încep să merite. Avem umor, avem acțiune, dar avem și o poveste umană care face Shazam exact ce este: un film de și despre familie!

Dar ce face rău Shazam?

shazam_new1

Să zicem că a face ceva neapărat rău e mult spus, dar e clar că cele mai bune glume, dar și câteva scene importante sunt dezvăluite nonșalant în materialele de promovare, lucru care nu face niciodată bine unui film. Nici începutul nu este cel mai grozav pentru că trebuie să asistăm la o nouă narațiune mură-n gură care să ni-l arate pe Billy Batson și să ne facă să ținem cu el, dar după 1001 filme cu super-eroi deja știm care e mersul, iar toată partea de “origine” poate fi triată fără să piardă publicul mare lucru. Shazam face mult lucruri bine, dar nu se dă în lături de la câteva clișee care nu fac cinste genului super-eroic și vorbim aici de un pic prea multă expozițiune, câteva decizii nejustificate ale personajelor și, în special, personaje negative CGI de culoare gri! Sunt în prea multe filme deja, sunt aici și ar trebui să dispară pentru totdeauna!

Shazam, yay or nay?

Yay! Cu toate că suntem suprasaturați de supereroi și pare că un nou film Marvel sau DC apare săptămânal, Shazam este o adiție binevenită datorită sufletului pe care îl aduce prin distribuția sa, dar și prin finalul neașteptat. Black Adam ar face bine să apară în inevitabila continuare, dar până atunci Shazam stă bine pe propriile sale picioare.