Ni se spunea cândva că noaptea e întunecată și plină de orori și că va veni o zi când Regele Nopții nu se va opri de la nimic până nu va reduce tărâmurile oamenilor la tăcere continuă, înghețând totul cât vezi cu ochii și făcând răsăritul soarelui o amintire demult uitată! Ziua aceea e aici, iar amenințarea nenorocirii tuturor celor vii, fie că sunt buni sau răi, pare inevitabilă în fața unor forțe net superioare, care nu obosesc și sunt ghidate în luptă de însuși Zeul Morții! Și ce putem face în fața lui decât să-i zâmbim și să-i spunem…

The Long Night e aici! Probabil cel mai ambițios episod din istoria Game of Thrones de până acum, al treilea episod din sezonul final este rezultatul a nu mai puțin de 55 de zile de filmări și 750 de “extra-și” și este regizat de nimeni altul decât Miguel Sapochnik, cel care a mai condus Hardhome și Battle of the Bastards, fără discuție cele mai bune episoade focusate pe lupte imense din întreg serialul.

La un runtime de 80 de minute, episodul are de la bun început proporțiile unui lungmetraj și cu siguranță poate fi confundat cu un film high budget pe care îl poți vedea la cinema. The Long Night are multe lucruri de despachetat și cu siguranță ar merita o a doua vizionare, multe detalii fiind ușor de scăpat, mai ales că lumina nu a fost neapărat unul din aliații abonaților HBO!

Dar înainte să începem…

Un scurt rezumat

În ciuda iernii aprige care și-a croit drum dinspre Nord, Winterfell este pregătit de luptă! Armata condusă de Daenerys Targaryen e mai numeroasă și motivată decât niciodată, iar starea de spirit a trupelor va fi pusă cu siguranță la încercare de trupele Regelui Nopții, care așteaptă la scurtă distanță să-și înceapă asediul! Preoteasa roșie, Melisandre, își face apariția și dă o mână de ajutor celor buni aprinzând cu puterea ei săbiile Strigătorilor Dothraki. Însoțiți de Jorah Mormont și demult absentul Ghost, călăreții se avântă spre armata morților doar ca strigătelor lor să fie amuțite în câteva secunde!

Armata Regelui Nopții avansează și o luptă epică izbucnește! Eroii noștri fac tot posibilul să țină piept neobositelor forțe înghețate, iar Jon și Dany, călare pe dragoni, intră în luptă directă cu liderul morților, de asemenea călare pe un dragon, reanimatul Viserion.

Morții împing reduta celor vii spre curtea Winterfellului, iar Arya se găsește captivă într-un veritabil episod din The Walking Dead. Totul pare pierdut când Dany și Jon sunt aruncați de pe dragoni, iar Regele Nopții reanimează toți “nordicii” căzuți în luptă să i se alăture. El își face drum spre curtea în care se află Bran, ținută în siguranță până atunci de bravul Theon Greyjoy. Theon încearcă să-l scoată din schemă pe liderul armatei morților, dar fără succes! Toate trupele lui Daenerys sunt în inferioritate numerică și gata să piară, chiar și cei aflați în criptă, crezând că acolo vor fi în siguranță. Regele Nopții ajunge față în față cu Bran și se pregătește să dea lovitura finală! Totul pare pierdut, dar de nicăieri apare Arya Stark, aruncându-se cu pumnalul ei spre Rege.

Deloc surprinzător, el o contracarează și o oprește în aer, dar Arya, deja o luptătoare versată, scapă arma din mâna ei stângă în cea dreaptă și îl înjughie pe cel ce părea de neînvins! Toți generalii lui explodează în fragmente de gheață, în timp ce restul discipolilor, inclusiv Viserion, se prăbușesc la pământ. Cei vii adună pierderi imense, dar supraviețuiesc să vadă un nou răsărit!

A fost un episod cu încărcătură foarte mare și cu multe detalii, dar ca să fie un review mai digerabil, îl voi împărți în două segmente clare pros/cons! Și începem cu…

Lucrurile Bune

Primele 15 minute din episod sunt fără îndoială cele mai bune! Văzute din perspectiva lui Sam, intrăm direct în atmosfera tensionată a luptei inevitabile. Așteptăm cu sufletul la gură primul kill, dar tensiunea e construită magistral până în momentul în care acțiunea începe cu adevărat!

Melisandre apare în mod surprinzător și, deși mulți o urăsc după episodul Shireen, ea își aduce un aport consistent pentru cei vii și, în multe privințe, se poate spune că lupta nu ar fi fost câștigată fără ea, mai ales că ea a menținut speranța victoriei vie, aprinzând acei țepi imenși care apărau castelul, dar care nu se mai aprindeau din cauza viscolului.

Și ce luptă a fost! Aș îndrăzni chiar să spun că lupta la sol a fost mai spectaculoasă decât cea dintre dragoni, deși ambele au fost la înălțime! Dany și Jon au avut sarcini separate, căutându-l în condiții potrivnice pe Regele Nopții, iar lupta CGI dintre dragoni a fost una care va rămâne în istoria televiziunii pentru calitatea incredibilă cu care Drogon, Rhaegal și, pentru ultima dată, Viserion au fost aduși la viață.

Ca o notă personală, sunt mare fan al scenelor de luptă în film și TV, iar alinierea trupelor Nepătaților a adus un pic cu ultimul episod din Spartacus – War of the Damned, de altfel un lucru extraordinar! Strigătorii Dortrakhi or fi pierit aproape instant, dar trupele conduse de Greyworm vor fi cu siguranță determinante în campania pentru readucerea Tronului de Fier în familia Targaryen.

Episodul nu putea fi totuși doar o luptă continuă la porțile Winterfellului, așa că, inevitabil am ajuns și în interiorul castelului. Cei inadecvați pentru luptă au fost trimiși în cripte pentru a fi în siguranță, lucru care nu i-a priit deloc lui Tyrion, care și-a umplut burta de vin și s-a plâns încontinuu că el a fost factorul decisiv în Bătălia de la Blackwater (sezonul 2). Piticul are deja două sezoane de când inteligența lui nu-i mai aduce respectul de altă dată și se vede frustrarea în privirea lui! Oare să urmeze o trădare a lui în următoarele episoade? Totuși, Tyrion a primit o palidă consolare din partea Sansei. Nu e mare lucru să ți se spună că ai fost un om mai bun decât Joffrey Baratheon și Ramsay Snow, dar cu siguranță el a luat ce trebuia din vorbele fostei sale soții.

Înainte să vorbim de Arya, ar merita să salutăm evoluția lui Theon Greyjoy! Ne-a fost indiferent, apoi ne-a fost scârbă de el, apoi milă, apoi și mai milă și după încă o serie de percepții potrivnice, cred că putem spune la unison că toți îl apreciem! El a făcut tot posibilul să-și repare greșelile din trecut și e cu siguranță unul dintre cele mai bine conturate personaje ale serialului.

Cireașa de pe tort, după câteva secvențe luate parcă din filme de Hitchcock, Arya își ia locul în Hall of Fame-ul din Westeros. Deși inițial o avea pe “Femeia Roșie” pe lista ei, acest lucru e trecut cu vederea, iar Melisandre își reamintește instant prima ei interacțiune cu Arya de cu sezoane în urmă: “Vei închide mulți ochi! Căprui, verzi și… pauză dramatică… albaștri!”. Din acel moment, Arya știa ce are de făcut și nimic nu a oprit-o! Apărută din întuneric ca un adevărat ninja și descurcându-se în ciuda tenacității Regelui Nopții, Arya devine eroul celor vii, încheind de una singură Marele Război! Și totuși ce n-a mers cu episodul ăsta?

N-au mers foarte multe!

Game of Thrones e un serial atât de popular și bogat în folclor încât internetul a fost împânzit de-a lungul anilor cu tot felul de teorii legate de toate aspectele lui. Sigur, teoriile merg în urmă și mai mult, vorbind despre cărțile din seria A Song of Ice and Fire, care încă urmează să aibă două volume publicate, dar un lucru rămâne sigur: The Long Night a împușcat nemilos o mare parte din ele!

În urmă cu puțin timp începusem să scriu un articol despre Bran și dacă nu cumva el și The Night King ar fi unul și același. Pierdut acum într-un draft, parcă nu-mi pare rău că nu l-am terminat. Acea rivalitate care s-a construit între Bran și Regele Nopții n-a avut absolut nicio răsplată. Cu excepția a două trei propoziții informative, Corbul cu Trei Ochi a fost complet inutil sezonul ăsta! N-a “zburat”, așa cum i se spunea în trecut, n-a oferit informații importante și nici nu ne-a purtat în trecut în vreun flashback memorabil.

La polul opus, Regele Nopții a fost, în lipsă de alte cuvinte, un onanist! Construit de-a lungul a sezoane întregi ca un villain silențios extrem de periculos și memorabil, TNK n-a fost decât un mecanism de intrigă! După ce a omorât fără cel mai mic efort un dragon aflat la maturitate deplină în sezonul trecut, Regele s-a întors după pauza de doi ani dintre sezoane pentru 10-15 minute de screentime deloc memorabil, fiind efectiv distrus de un cuțit, când flăcările lui Drogon nici măcar nu l-au fezat!

Sigur, a creat condiții vitrege de vreme, vitrege și pentru noi, cei de acasă, care nu mai știam cum să dăm luminozitatea măcar un pic mai tare, dar prezența lui a fost o șansă complet aruncată la gunoi! Luptă între dragoni cu foc galben contra albastru? Nu! Regele în sfârșit față în față cu Jon Snow? Nu, din nou! The Night King venind extrem de încet spre Bran ca orice villain de desene animate? Desigur! Regele Nopții a devenit exact lucrul pe care George RR Martin a încercat să-l facă veșnic absent din scrierile sale: un personaj banal și previzibil!

Arya a meritat să fie cea care dă lovitura finală, dar asta ce înseamnă? S-a tot vorbit de vechea Profeție a Prințului Promis, de Azor Ahai! Este Arya acel, sau mai bine zis acea eroină legendară? Sau e doar una din multele personaje capabile din serial, care s-a nimerit să fie la locul potrivit?

The Long Night marchează mijlocul unui mult așteptat ultim sezon din Game of Thrones, dar parcă serialul nu mai vrea să ude toate semințele pe care le-a plantat de-a lungul timpului. GoT înseamnă lupte grandioase, dragoni, sex și trădări, dar înseamnă și împlinirea dorințelor fanilor mai departe de meme-uri.

În cele din urmă, Bătălia de la Winterfell a fost una spectaculosă, dar păcătuită de momente dezamăgitoare! Absolut niciun personaj major nu a murit, și nu, ser Jorah Mormont, cu toată onoarea și devotamentul lui față de Dany, nu e un personaj principal, nici Theon, Beric sau Melisandre!

Călătoria eroului are nevoie și de obstacole extraordinare pentru a fi completă, iar faptul că mai toți jucătorii importanți au fost la un moment dat înăbușiți de inamici, doar pentru a fi ok în următorul cadru spune multe despre suprasaturația pe care cei doi creatori au început să o aibă față de show.

Kudos pentru Arya și micuța ursoaică, Lyanna Mormont, care în ciuda rănilor grave, a reușit să doboare un gigant de una singură! Cu siguranță cel mai bun moment al ei, deși odată cu moartea ei și a lui ser Jorah, casa de pe Insula Ursului dispare de pe hartă!

Armata lui Daenerys a înregistrat pierderi majore, dar cu inconsistențele deja obișnuite ale serialului, ea probabil va bate la porțile Debarcaderului Regelui cu forțe cel puțin echilibrate cu cele ale lui Cersei. Nicio vorbă încă de ce crede ea despre Jon și adevăratele lui origini. Cu al cincilea episod dedicat “Ultimului Război” și cu cel de săptămâna viitoare reculegerii după Noaptea cea Lungă, să fie oare păstrat acest conflict intern până la final?

Vom afla cu siguranță în curând!

img_1828

Pentru alte articole legate de Game of Thrones: