Dacă tot e final de an și toată lumea își pune dorințe și își creează “rezoluții”, o să-mi pun și eu una simplă: hai cu Disney+ odată și în Europa! Noul serviciu de streaming al conglomeratului de divertisment cu urechi de șoricel s-a lansat cu mare hype, înglobând sute de titluri originale clasice, producții Pixar, dar și colecțiile (aproape complete) Marvel și Star Wars.

disney-d23-banners_launch_v2_1180x450_web.jpg

Disney+ se va lansa în Europa abia în luna martie, ceea ce înseamnă că tot conținutul nou al platformei se poate vedea doar prin VPN-uri sau metodele de când lumea (torrents încă rullz). Serviciul promite multe filme, seriale și emisiuni originale, doar că, pentru moment, așa cum se întâmplă cu mai toate produsele noi de genul ăsta, oferta este destul de limitată. Fără prea mare discuție, principala atracție a noului gigant de streaming a fost The Mandalorian, primul serial non-animat din canonul Star Wars.

Noul show a fost creat de Jon Favreau (Ironman, The Jungle Book) și a adunat nume grele de la Hollywood, de la Pedro Pascal în rolul vânătorului de recompense titular, la Carl Wheaters (seria Rocky), Gina Carano (Deadpool) sau Giancarlo Esposito (Breaking Bad), toți sub îndrumarea unor regizori capabili ca Taika Waititi, Dave Filoni sau Bryce Dallas Howard.

intro-1574707919

The Mandalorian a fost suflul proaspăt de care întreaga serie Star Wars avea nevoie, ultimele filme fiind aspru criticate de fani, lucru simțit la scorurile de pe site-urile de agregare, dar mai ales la încasări. Noul serial Disney are loc la aproximativ 5 ani după Episodul VI, Return of the Jedi, într-o perioadă de tranziție a puterii, între nou formata Republică și rămășițele Imperiului Galactic care încă își face simțită prezența și nu dă semne că ar înceta să lupte pentru recăpătarea statutului de altă dată.

În mijlocul acțiunii se află Din Djarin, un vânător de recompense dintr-un cult vechi provenit de pe planeta Mandalore, cea care a suferit pierderi enorme la mâna Imperiului odată cu Marea Purjare. Din a fost salvat atunci de tribul local de luptători și a fost primit în rândurile lor, să trăiască respectându-le codul și tradițiile. Practic, el este acum un vânător de recompense care trăiește “în umbră” și nu are voie să-și dea casca jos în fața nimănui.

Întreg sezonul, acum disponibil, are un mix un pic dezechilibrat de poveste vs prezentare. Totul este extrem de bine realizat din punct de vedere vizual, cu creaturi, nave și locații care par rupte din filmele seriei cu un buget mult mai mare. Vibe-ul general seamănă mai mult cu Rogue One, în sensul că totul pare un pic mai realist, mai murdar și nu atât de glossy ca Episoadele cinematice…

323d87ed4c2cbb700c3810a2fdfedd21bc35dd64

… dar încă de la terminarea primului “capitol” există un sentiment imediat de “Atât!? Asta a fost tot?”. Majoritatea episoadelor au un pic peste 35 de minute, o durată destul de atipică pentru un serial, dar din acest runtime, de regulă, cinci minute la final sunt dedicate creditelor. Și dacă vrei un serial Star Wars mai cărnos și bine pus la punct, de aici The Mandalorian începe să devieze de la promisiunile lui. Interacțiunile dintre personaje par că duc lipsă de câteva schimburi în plus de dialog, cu basculări de expozițiune din plin, mai ales în prima parte a sezonului. Mandalore și vânătorii de recompense proveniți de acolo pot fi un material extrem de interesant de explorat, dar după opt episoade, dacă nu ești un fan versat în canonul extins, e foarte posibil să ai nevoie de mai multe explicații.

Trecând peste povestea care ar mai fi avut nevoie de încă 5-10 minute la fiecare episod, trebuie spus măcar că cel poreclit Mando este un protagonist interesant. Jucat de Pedro Pascal și amintind parcă de Judge Dredd, vânătorul de recompense trage din greu să compenseze lipsa ocazională de fler a serialului. El este destul de stoic și eficient în exprimare și acțiuni, dar este cu siguranță umanizat perfect pentru ca publicul să fie mereu de partea lui. E calculat, nu face compromisuri, dar are și multe momente și replici cool, ca în primul episod când, aflat în inferioritate numerică și cu un inamic spunându-i că “noi suntem patru, tu ești singur!”, Mando răspunde foarte încrezător: “Îmi plac șansele alea”, o replică bine aleasă, mai ales că șansele de reușită sunt mereu un punct de discuție în universul Star Wars.

Și totuși, care e de fapt rolul acestui serial? Doar să extindă un pic universul Star Wars? Să spună povești care nu au loc pe marele ecran? Să te convingă să-ți faci abonament Disney+ cât mai devreme?… Mda, normal că face toate chestiile astea, dar mai mult, de fapt cel mai mult, rolul Mandalorianului este să ne șantajeze emoțional cu cea mai simpatică și meme-able creatură din ultimul an: Baby Yoda!

baby-yoda

Disney ar trebui să fie dați în judecată pentru că ne fac asta, dar doar pentru cât de drăgălaș e Yoda cel mic, deși nu-l cheamă așa și nici nu îi știm încă specia, The Mandalorian trebuie măcar încercat. Mando este un personaj interesant, dar povestea lui nu poate avea aceeași greutate fără cel mic. Nu e de mirare că el își încalcă îndatoririle și îl recuperează imediat cum începe cel de-al doilea episod din măinile Clientului (Werner Herzog).

Baby Yoda este, la propriu, forța care împinge serialul ăsta înainte. Finalul celui de-al doilea episod are această revelație, când vedem Copilul salvându-i viața lui Mando folosind Forța în mod instinctiv pentru a opri un – să-i zicem – rincocer spațial. Momentul este unul care te face să caști ochii de mirare, dar care și dă tonul pentru ce se va întîmpla în următoarele episoade. Mando este în fața animalului uriaș din motive stupide, iar misiunea sinucigașă putea fi evitată foarte ușor. Mai mult de atât, scena respectivă ne arată șablonul pentru toate luptele viitoare ale personajului principal: câteva “gloanțe” trase cu pistolul fără folos, își folosește cârligul retractabil, din nou fără folos și în ultimă instanță se bazează pe aruncătorul de flăcări, util împotriva inamicilor de rând, dar în fața unui “boss”… fără folos.

gn-gift_guide_variable_c

Cam așa se desfășoară toate scenele de acțiune ale lui Mando, fără îndoială pentru a da o notă de suspans, dar armura lui de intrigă este puternică așa că ajutorul nu este niciodată prea departe. Majoritatea capitolelor de până la final au un aspect foarte episodic, fiecare punându-l pe Mando în diferite situații în care să arate ce poate: fie că vorbim de o luptă spațială, o evadare din închisoare sau o luptă împotriva unui alt mercenar de calibrul lui, toate se termină cu Din Djarin întreg și cu copilul la fel. O mică excepție ar fi Capitolul 4 – Sanctuary, în care vedem o poveste pe care am mai văzut-o de atâtea ori în filme, mai ales în western-uri, dar care se potrivește mănușă universului Star Wars, cu Mando ajuns într-un trib pașnic, dar care este persecutat de o forță externă, astfel el fiind nevoit să-i antreneze pe localnici să-și apere pământurile. Tot aici facem cunoștință și cu Cara Dune (Gina Carano), fostul shocktrooper imperial, devenită la rându-i vânător de recompense și, pe parcurs, unul din cei mai importanți aliați ai eroului principal.

960x0

Finalul sezonului are loc pe parcursul ultimelor două episoade, cu Mando, Cara și Kuil, un alt aliat, făcându-și drum înapoi spre Nevarro, unde Clientul își exercită acum controlul, iar Greef Carga (Carl Wheaters) e dispus să lase în urmă conflictul lor din primele episoade dacă cei trei îl pot ajuta să-și recâștige locul în care opera de ani buni. Lucrurile se strică imediat, Kuil este ucis încercând să protejeze copilul, în timp ce Mando, Cara și Greef sunt ambuscați de adevăratul antagonist al acestui prim sezon: Moff Gideon, jucat de însuși patronul Pollos Hermanos, Giancarlo Esposito.

laljsjas

Cu ultimul episod fiind lăsat în mâinile lui Taika Waititi (Thor Raganrok) era de așteptat să avem parte de mai multă comedie și inevitabil am avut-o. Începând cu discuția dintre cei doi scout trooperi care l-au răpit pe Baby Yoda și terminând cu reapariția lui IG-11, robotul mercenar din primul episod, jucat de același Taika Waititi, The Mandalorian ne-a amintit că este până la urmă un produs Star Wars, deci unul pentru toată familia și nu trebuie luat în serios chiar tot timpul. Droid-ul care intervine, ce-i drept, prea deus ex-machina, și readuce echilibrul în luptă, are o scenă emoțională cu Mando, aduce un omagiu filmului Terminator 2, toate acestea precedate de o intrare inspirată parcă din desenele animate Looney Toons. E mult, dar parcă dă roade.

Mando primește cel mai important upgrade al său, un jetpack și îl învinge pe Moff Gideon în cea mai spectaculoasă și în același timp cinematică luptă a serialului, în ciuda faptului că acesta era la bordul unui Tie-Fighter. Finalul sezonului arată clar cu degetul spre o inevitabilă continuare, una care (sperăm) să arate ce rol va avea Baby Yoda, mai ales că acesta nu apare în recent lansatul Episod 9 al sagăi, The Rise of Skywalker, așa cum multă lume se aștepta. Știm și cu cine va avea de-a face Mando pe viitor, după ce vedem că Moff Gideon a scăpat din Tie Fighter-ul prăbușit și are încă un as în mânecă, o sabie laser de culoare neagră. Aceasta are un rol impirtant în canonul extins, ea aparținând pentru prima dată lui Tarre Vizsla, primul mandalorian acceptat în Ordinul Jedi.

La fel cum am spus mai devreme, folclorul planetei Mandalore mai are destul teren de explorat, iar variantele pentru sezonul doi sunt destule, de preferat pe fondul unei povești un pic mai bine puse la punct și cu dialog mai credibil. The Mandalorian nu e cu siguranță un show rău și oferă mult spectacol vizual, dar suferă exact la părțile care nu necesitau neapărat un buget mare. Cu puțin mai multă creativitate, cel de-al doilea sezon poate fi de-a dreptul complet, dar pentru moment nu este în acel punct și este mult loc de îmbunătățire.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s