Aaa! Luna ianuarie! Perioada în care filmele sunt trimise să dea chix! Sau, cum e cazul la noi, perioada în care tot ce a fost bun prin noiembrie și decembrie afară ajunge în sfârșit și în România.

Knives Out este noul thriller misterios propus de regizorul Rian Johnson. Acesta revine cu un nou film după Star Wars – The Last Jedi, o experiență care cu siguranță i-a dat multe bătăi de cap. Mister Johnson a creat atunci un film extrem de diviziv, căruia i-am dat un 9.5 în review, dar care a nemulțumit legiuni întregi de fani ai seriei, online încă existând o petiție cu sute de mii de semnături pentru abrogarea Episodului 8 cu totul din sagă.

106264763-1574709248191knivesoutcropped

După așa o experiență, regizorul sigur avea nevoie de o schimbare, iar cel cunoscut și pentru alte două filme extrem de bine primite, Looper și Brick, a revenit la ceva puțin mai restrâns și cu un scenariu parcă rupt din cărțile lui Arthur Conan Doyle sau cele ale Agathei Christie. Knives Out este un thriller care se petrece în mare parte într-un conac, cineva a murit și cam toată lumea are motive să fie suspectă.

Am mai văzut povestea asta de mai multe ori în film și TV, deci genul ar trebui să fie cunoscut publicului, dar La Cuțite are o structură un pic mai atipică. Se vede că acesta e un tip de film care îi convine lui Rian Johnson, care își trollează publicul cu schimburi de replici mai lungi decât trebuie și momente amuzante injectate în scene de altfel foarte tensionate. El a adunat o distribuție de cinci stele, cu nume ca Jaime Lee Curtis, Don Johnson, Christopher Plumber pe lângă capetele de afiș: James Bond și Captain America, dar mai ales Ana de Armas, care se bucură de o ascensiune remarcabilă în ultimii ani.

1046052

De regulă, filmele de genul “whodoneit” au structură liniară și un mare reveal la final, eventual cu flashback-uri scurte care să explice publicului ce s-a întâmplat, dar Knives Out pășește relaxat afară din aceste norme și face lucrurile un pic diferit, cu nenumărate schimburi de replici și revelații care se suprapun perfect cu salturile în timp. De multe ori este un aspect trecut cu vederea, dar editarea făcută aici este pur și simplu impecabilă și toate piesele pică perfect pe locurile lor, ajutate bineînțeles și de scenariul pus la punct până la ultimul detaliu.

Cam laud filmul ăsta și în mod meritat până la urmă pentru că e scris și executat impecabil și îl are pe Chris Evans zicând “Eat shit!” de vreo 10 ori în jumătate de minut, deci yay! Căpitanul este cu siguranță unul dintre cele mai reușite personaje de aici și primește și niște trăsături binevenite după ce ani de zile ne-am obișnuit ca Evans să joace rolul paragonului dreptății.

Cu toate laudele totuși, n-aș zice că Knives Out este filmul perfect (despre crima perfectă), dar este aproape.

S-ar putea spune că accentul lui Daniel Craig este exagerat – și chiar este – dar asta o zice deja cineva din film. Elementul cel mai subțire este o anume boală implauzibilă, care stă la baza întregii povești și fără de care totul ar fi trebuit rescris de la zero. E un element folosit bine, dar e din sfera mecanismelor de intrigă care mai include și “amnezia permanentă” și ar putea face membri ai publicului să-și dea ochii peste cap. Dar pentru consistența de care dă dovadă restul poveștii, se poate trece cu vederea, la fel și marele reveal, care este mult, muuult mai lung decât este necesar, dar ceva îmi spune că este doar un alt moment în care regizorul își trolla audiența.

Knives-Out-Character-Posters

Da, de văzut cu siguranță! Unul din filmele bune apărute în anul abia trecut. Genul acesta este de când lumea, dar se face ceva original din el, iar acesta este mereu un aspect de apreciat. Rian Johnson revine în formă cu o distribuție care își face treaba perfect, în care Ana de Armas și Chris Evans sunt de remarcat, iar genul murder mistery-ul primește un refresh binevenit.